Linn
    Hermods har två journalistutbildningar (komvux) 1 och 2 - vad är skillanden? Är 2 an en påbygggnadskrus? och är en kurs på 100 poäng 20 veckors studietid?

    Om jag pluggar båda programmen och har en ofullständig gymnasieexamen, har jag klarat gymnasiet då? Dum fråga men jag känner mig förvirrad. Kan jag därefter plugga vidare? Kan ev jobba med journalistik efter utbildningen? Förstår mig inte på utbildningen riktigt.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,
    det är synd att du inte länkade till information om de utbildningar/kurser som du nämner i din fråga. Jag tror du menar gymnasiala kurser inom ämnet Mediekommunikation - se gärna information på skolverkets webbplats. Kursen Journalistik, reklam och information 2 bygger på kursen Journalistik, reklam och information 1. Man läser 1-an först och 2-an sedan. De båda kurserna tillsammans utgör 200poäng (100poäng + 100poäng).
    För examensbevis från komvux krävs 2400poäng. I examensbevis måste matematik 1 (1a, 1b eller 1c) ingå med godkänt betyg. Utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Du nämner "20veckors studietid" i din fråga. En termin på komvux brukar vara i 20 veckor. För att läsa på heltid under 20 veckor måste man läsa fyra stycken 100poängskurser. Om du läser en 100-poängskurs på 20 veckor är det studier på 25% av studietakt (med studieinsats på cirka 10 timmar per vecka).
    Att jobba som journalist kan inte garanteras, oavsett vilken utbildning man har klarat av. Givetvis är det bra om du läser så mycket som möjligt inom journalistik om du är intresserad av det område. Ska du läsa mot examensbevis från komvux och har möjlighet att läsa kurser inom ämnet Mediekommunikation och ta in dem in i ditt examensbevis - jättebra! Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, är mitt råd.
    Lycka till!

    • Linn : Tack för svar! Förstår inte riktigt vad du menar. Om jag går 1+2 + matte + kurser inom mediakommunikation - har jag en examen då? Mvh
    • Daniel :

      För examen från komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng (av de kan max 150 poäng vara betygsatta med F). Du behöver alltså samla på dig minst 2250 gymnasiala poäng som är betygsatta med godkända betyg (E eller högre) men inte i vilka kurser som helst utan det finns regler men reglerna ändras också, t.ex den senaste ändringen (från 1 juli 2021) innebär att du kan på komvux läsa antingen mot yrkesexamen (t.ex som undersköterska) eller mot högskoleförberedande examen (inom ett av två områden: "naturvetenskap-teknik" eller "samhälle-humaniora"). Jag råder dig boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra planering mot examensbevis mot Samhälle-Humaniora, eftersom du är intresserad av journalistik. Du kan i grova drag "orientera dig" mot "examen från samhällsvetenskapsprogrammets inriktning Medier..." Se programplan för ungdomsgymnasiet: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf men du behöver inte hålla dig strikt till just det som läsas på ungdomsgymnasiet (du behöver t.ex inte ha godkänt betyg i matematik 2 för examensbevis från komvux inom "samhälle-humaniora"; det är OK med endast matematik 1).