Astrid
    Jag är väldigt trött på livet här hemma i Sverige just nu och vill väldigt gärna åka utomlands ett tag och även prata engelska. Jag undrar om det är möjligt att åka på ett high school år under det första gymnasieåret (går just nu i åk 9)? Eller vilken årskurs är vanligast att åka under? Och om man bara är borta en termin hur blir det när man kommer hem? Om jag då skulle gå natur får jag själv läsa i kapp?

    • Liselotte : Jag vill tipsa om IB, skriver ett nytt svar till dig nu.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid!

    Det finns olika möjligheter, t.ex kan man söka det här programmet - från Universitets/högskolerådet: man söker under åk1 eller under åk2 på gymnasiet.

    Andra möjligheter:

    - Ett årsutbyte från Rotary

    - AFS-interkulturell utbildning

    - Explorius

    - STS internationella studier.

    - läsa på en svensk gymnasieskola utomlands.

    Beroende på var, vad och hur länge du läser utomlands - blir det olika lösningar kring dina fortsatta studier i Sverige sedan.

    Om man borta en termin, brukar man gå på praktik eller bedriva självstudier och söka till nästa år - och börja om från åk1 näskommande år (såvida man inte läste på en svensk gymnasieskola utomlands som följer svensk läroplan och då kan det vara möjligt att fortsätta på gymnasiet vid ankomst till Sverige utan att "förlora" ett år).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag vill tipsa om IB-programmet, där undervisning är på engelska. Det kan bli på sätt och vis som att vara utomlands, men i Sverige. :)

    Vilka CA 30 STYCKEN gymnasieskolor som idag erbjuder IB-programmet, kan du se HÄR >>

    Mer om IB-programmet finns att läsa på den här sidan och även på den här sidan.

    Jag hoppas du finner det intressant att ta del av info om IB-programmet, det Internationella gymnasieprogrammet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte