Julia SYV på FrågaSYV

    Hej; det finns enl. jag vet inga svenska gymnasiala utbildningar i USA. Därför är jag ganska säker på att din son ska behöva "gå om" ett år på så sätt att han kommer läsa nästkommande år och inte hoppa över ett år på den svenska gymnasieskolan.

    ang. studiestöd för studier utomlands - var god se csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/gymnasiestudier-utomlands och kontakta  CSN för mer info.

    Ni kommer att behöva ordna studieplats och boende själva i andra fall än om ni vänder er till företag som förmedlar utbytesåren. Det är mycket man behöver tänka på, bl.a terminsavgifter och försäkringar, så jag tycker det är en bra idé att försöka få hjälp av ngt företag som förmedlar utbytesåren. Du/ni kan t.ex få en hel del info genom att delta i infomöte som ef-high-school anordnar.