Anonym

    Hej! Om jag nu börjar självstudera matematik 2b och ansöker om en prövning på komvux direkt när jag har mina betyg i handen i Juni, hinner jag då få mitt betyg i matematik 2 och hinna komplettera med betygen för att komma in på ett naturvetenskapligt basår?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det borde vara OK att ha godkänt betyg i matematik 2a som är en lite lättare kurs än matematik 2b. Men jag tror inte du hinner skaffa dig betyget i den kursen. Du måste få betyg i handen senast 18 juni 2020 alltså om ca 2 månader. Att läsa Matematik 2 på heltid (om man lägger 40 timmar per vecka på just den kursen) tar fem veckor.
    Att hitta var man kan göra prövning är näst till omöjligt nu, i Covid-19-tiden. Du får gärna leta var du kan anmäla dig till en prövning; jag tvivlar på att du hittar, tyvärr.
    Att bedriva självstudier är inte förbjudet och mer kunskaper i matematik är alltid bra att ha. Du får därför gärna på egen hand läsa matematik 2 men jag tror inte du kommer få godkänt betyg i den kursen så att du hinner komplettera senast den 18 juni 2020.