Jakob
    Jag har sökt datateknik högskoleingenjör i högskolan väst och för att komma in behöver jag ha fysik 1a, matte 3c och kemi 1. Jag har läst och klarat matte 3c och kemi 1 och fysiken tar slut nästa vecka , jag tror inte jag kommer klara den men finns det något annat sett för att när tänker söka om fysik 1a så börjar nästa kurs juni och kommer ta slut slutet av juli.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob!
    vi hoppas du får godkänt betyg i fysik1a när kursen slutar nästa vecka. Om det inte blir så, kan du försöka hitta var du kan göra Prövning i kursen. Det är bra att du vet när du kan söka kursen nästa gång. Men du måste försöka få godkänt betyg så att du kan ladda upp det senast sista dag för komplettering som blir (efter ändringen pga Covid-19) den 5 juli 2021. Om du får betyget senare, efter sista dag för komplettering, då kan man hoppas på att det blir färre behöriga sökande till utbildningen, än studieplatser och det blir i så fall möjligt att göra SEN ANMÄLAN. Men annars så får du söka till nästa antagningsomgång, eller kanske hitta en annan utbildning som kommer öppna för SEN ANMÄLAN.
    Du kan också titta på vad som finns inom yrkeshögskola - kanske kan du hitta någon eller några intressanta för dig utbildningar där: hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Nedan - några snabblänkar till yh-utbildningar:
    teknikhogskolan/pythonutvecklare-med-inriktning-ai-plus-gbg och
    teknikhogskolan/javautvecklare-goeteborg samt teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-goteborg - kan sökas t o m 5 maj 2021;
    ***
    net-och-webbutvecklare-molndal -och moln-och-virtualiseringsspecialist-campus-molndal -- kan sökas t o m 23 maj 2021;

    • : när kan man söka till prövning och hur gör man det?
    • Anna :

      De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika kommuner/städer. tyvärr så känner vi inte till någon sammanställning (tror inte den finns) på var prövningar erbjuds. i vissa städer finns det Prövningsenhet, i andra - är det på eller via komvux som man kan boka sig på prövningar. Anmälan öppnar lite när som... och platserna blir ofta uppbokade mycket snabbt. Det gäller att vara envis, leta hela tiden och boka in sig snabbt när anmälan är öppen. I de kurser där labbar ej ingår (labbar ingår i kemi och fysik) är det ofta 2 prov man gör för en kurs: skriftliga och sedan om cirka 2 veckor - muntliga delen (till den muntliga delen skriver läraren de unika frågor utifrån de svar du ger på den skriftliga delen). I fysik och kemi brukar även tredje delen ingå - laborationen. Efter det att alla provdelar är gjorda sätter läraren och medbedömaren betyget. Tiden från anmälan till betyg blir ofta cirka 2 månader, men kan bli ännu längre. Det går också 2-3 veckor från det att man fick besked om vilket betyg man får tills dess att man faktiskt har "betyget i handen". Du får gärna läsa info på https://www.fragasyv.se/info/provning