Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    om du vill byta skola men inte programmet - har du lika stor chans att byta när som under läsåret.
    Det som krävs är att
    1. plats finns på den utbildningen dit du vill byta
    2. rektor på den mottagande skolan beviljar dig att hoppa in i den pågående utbildning
    3. dina vårdnadshavare ger sitt samtycke till skolbyte (gäller fram till den dagen du fyller 18 år).

    Om de tre kriterier uppfylls, kan du byta när som.
    Det KAN EVENTUELLT vara lite lättare att byta efter åk1 - då betygen är satta och du byter inte mitt i kurserna. Å andra sidan, så kan platsen på skolan som är ledig nu bli upptagen av en annan elev och när du vill byta sen finns det ingen plats. Ett annat "problem" kan vara val av inriktningen inför åk2.
    Om du går ett program där man läser inriktning från åk2, kommer val att ske snart och i fall du tillkommer senare när alla har valt, kan du tvingas läsa den inriktningen där det finns plats och inte den som du själv vill välja.
    Så - det finns för-&nackdelar i att byta mitt i läsåret och efter åk1.
    Råder dig kontakta rektorer på de utbildningar dit du vill byta. Det är rektors beslut som är avgörande.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • Liselotte : Jag hoppas du är nöjd med ett svar som du fick från oss på Fragasyv.se. I annat fall eller om du har fler frågor, ber vi dig att återkomma. Lycka till! *L*