Faal

    Hej, jag är en gymnasieelev på sista året i naturvetenskapliga programmet. Jag funderar på att komma in på teknisk fysik, men jag har F i engelska 6. Mina betyg kommer inte heller att överstiga 16 poäng, så jag funderar på att välja ett teknisk basår i kTH flimengsberg. Men som jag skrev tidigare, jag har inte engelska 6. Min fråga är följande, vid antagningen brukar universitetet och högskolor dela elever BI och BII och andra grupper. Enligt vad jag har läst, om jag komplettterar engelska 6 i juni, kommer jag att flyttas från BI till BII, och därför kommer jag att få besked om min antagning till universitetet i augusti istället för i mitten av juni, Stämmer detta? Detta är väldigt viktigt för mig för om det är sant betyder det att jag har möjlighet att läsa upp engelska 6 på komvux och kunna börja direkt med andra elever i hösttermin 2022. Eller åtminstone så hinner jag göra prövning, då det tar inte lika lång tid. Tack förhand för svaret!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faal!
    du har rätt att göra prövning i Engelska 6 på din gymnasieskola innan du går ut årskurs 3, eftersom du fick F i den kursen. Om du får godkänt betyg i eng6 innan årskurs 3 är slut, då får du ditt examensbevis och med det också grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om du när det är dags att sluta på gymnasiet inte har godkänt betyg i eng6, uppfyller du inte kraven för examensbevis (eftersom du läser på NA, som är ett högskoleförberedande gymnasieprogram). Du får i så fall ett Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du kommer i så fall behöva ta ut examensbevis från komvux, vilket brukar ta tid.

    Sista dag för komplettering inför högskolestudier med start Höstterminen 2022 blir den 21 juni 2022. Du måste senast den dagen ladda upp examensbevis (från gymnasiet eller från komvux); i annat fall får du svar OBEHÖRIG och prövas inte till svenska högskolestudier och inte heller till basåren på högskolenivå (trots att basåren är inte riktiga högskolestudier, utan de så kallade "förutbildningar").
    Du kommer inte hinna komplettera innan 21 juni. Du slutar på gymnasiet tidigast under sista vecka i maj; på vissa gymnasieskolor är läsåret slut i mitten av juni. På många gymnasieskolor kan avslutning vara mellan 5 och 10 juni. Du får fråga på din skola när avslutning blir och när är tanken att ni ska få era examensbevis eller studiebevis. Jag kan inte tänka mig att det skulle ske tidigare än sista veckan i maj. Och i bästa fall har du då 3 veckor för att både skaffa dig godkänt betyg i engelska 6 och även hinna ta ut examensbevis från komvux, vilket jag bedömer som omöjligt.

    Jag råder dig att försöka få godkänt betyg i eng6 innan du går ut gymnasiet. I annat fall kan du till hösten läsa på komvux; du kan då läsa där både eng6 och även de kurser som du tänkte läsa på basåret.

    Daniel SYV

    Hej!

    jag håller med det som SYV Anna har svarat. Att ta ut examensbevis från komvux brukar ta tid. För det första så ska man läsa minst en kurs inom komvux och att läsa engelska 6 tar fem veckor om man läser på heltid. Att man gör prövning och inte läst någon kurs på komvux och vill få ut examensbevis från komvux, blir svårt (det är en bedömning som rektor på komvux bör göra men oftast kräver komvux att man har läst minst en kurs på komvux innan man kan ta ut examensbevis från komvux).
    Du kommer "förlora" ditt betyg i Idrott och hälsa1 (därför att det betyget får ej ingå i examensbevis från komvux - ändring i reglerna 1 januari 2017).
    Om du redan har godkända betyg i naturvetenskapliga kurser som krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning du vill komma in på, så är det inte säkert att naturvetenskapligt basår är rätt väg att gå. Om du blir behörig, kan du för konkurrens göra högskoleprovet.
    Platsgaranti efter basår på högskolenivå är en "komplicerad fråga"; den ger oftast endast till de utbildningar där det inte finns stort sökandetryck (alltså till "mindre populära utbildningar") och ofta garanteras man plats till "någon utbildning på samma lärosäte" (behöver inte vara just den utbildning som du i första hand vill komma in på).
    Hur som helst, utan godkänt betyg i engelska 6 kan du inte komma in på någon högskole- eller universitetsutbildning i Sverige, för att du saknar i så fall grundläggande behörighet.
    Du får, om du vill, kika på Yrkeshögskoleutbildningar där man kan antas även som obehörig. Sätter in några snabblänkar nedan - exempel på vad som finns inom yrkeshögskola:
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/matningsingenjör
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-jonkoping/ljud-musikproducent
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/jarnvagsingenjör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/distributionselektriker
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/cnc-och-robot
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/cad-konstruktor-mechanical-designer
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/automationstekniker
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    yhguiden.se/utbildning/iris-hadar-ab/automationsingenjor-processindustri
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-jonkoping/automation-och-robotingenjör
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robot-ingenjör
    yhguiden.se/utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/abonnentingenjör