Elin
    Hej,
    Jag har ett par månader efter studenten insett att jag kan ha tillräckligt höga gymnasiebetyg för att komma in på arkitektutbildningen i Umeå. Jag har inte läst in matte 3b som krävs och just nu går jag på folkhögskola i Frankrike som jag kom in på innan betygen färdigställdes. Jag skulle hellre läsa matte 3 innan sista ansökningsdag, jag vet att man kan göra det på 5 eller 10 veckor och då har jag tid (men kanske inte ne vilja att leva) och söka in till hösten. Förra året var antagningspoängen för BII 20,40 och 20,38 och min är 20,78 utan att ha läst till matten. I matte 3b gissar jag att jag landar på ett D eller E. Tror du att mitt snitt blir tillräckligt högt för att komma in då? Jag måste hoppa av folkhögskolan men det känns inte rätt nu heller så jag kan verkligen tänka mig att göra det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    du kan se innehåll i matte 3 - på Matteboken.se/lektioner/matte-3
    Vänd dig till komvux i den svenska kommunen där du är folkbokförd och fråga om de kan erbjuda läsa matte 3b (eller 3c) helt på distans, utan träffar. Det är inte omöjligt att det finns en sådan möjlighet i eller via din komvux. På så sätt kan du befinna dig utomlands men läsa ändå på komvux "i din kommun"/distans. På låg takt brukar kan kunna läsa matte 3 på 20 veckor (studietakt 25% - 10 timmar/vecka). Du behöver försöka få så högt betyg som möjligt i matte 3.
    Om du får lägt betyg, t.ex E (eller D), kan sänkning i ditt jämförelsetal bli så stor att du ej kommer kunna komma in på den önskade utbildningen.
    Det är ju inte heller någon som vet hur höga betyg som kommer ge utbildningsplats nästa gång; men, å andra sidan, kan du ju ändå "bara" göra ditt bästa! Och utan godkänt betyg i matte 3 är du inte behörig, och har ingen chans att komma in.

    Så, mitt råd är att du frågar på din komvux om du kan ansöka om distanskurs i matte 3 på låg studietakt. Om inte det är möjligt - så kan du bedriva självstudier med hjälp av Matteboken.se (det är gratis). Och senare göra Prövning. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en läst kurs.