gustav
    Hej jag undrar jag ifall jag kommer hinna med sökningen till Tekniskt basår och ifall betygskomplettering kommer påverka mina chanser att studera vidare under HT 2016.

    Jag har sökt tekniskt basår redan men eftersom min gymnasieutbildning fortfarande pågår så måste jag ju lämna in betygen senare. Jag tar studenten den 8 juni och 15 juni är sista dagen för betygskompletteringen.
    Min skola har precis anslutit sig till Nationella Betygsdatabasen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    Du kan på Antagning.se se att sista kompletteringsdag i år blir 20 juni 2016. Det är bra att din skola har anslutit sig till den nationella betygsdatabasen.

    Att du kompletterar med betyg i efterhand har ingen negativ påverkan på din ansökan. Alla elever som nu läser åk3 är i samma situation. De får sina betyg tidigast sista veckan i maj, och sista ansökningsdag är 15 april, därför kan ingen av de som läser på gymnasiet idag, ha alla betyg klara innan sista ansökningsdag 15 april.

    Om dina kompletteringar kommer in till Antagning.se innan 20 juni, då är det helt OK och du har samma chans som "vem som helst" att komma in på det Tekniska basåret.

    Ett råd till dig skulle vara att lägga till ännu fler alternativ till din ansökan till högskola. Du får söka upp till 20 alternativ ... Om du har flera alternativ i din ansökan, får du flera chanser - men givetvis ska man inte söka en utbildning som man inte vill läsa.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och med din ansökan till högskola! Vi håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare