Adam

    Hej. jag undrar om samhällsvetenskap med historiespets och samhällsvetenskapsproggrammet med inriktning i samhällsvetenskap ger samma behörigheter för universitet och annat, ger historiespets mindre behörigheter till annat för att det är mer fokuserat på historia än andra ämnen eller ger det samma behörigheter till många andra saker som samhällsvetenskapsprogrammet? Jag vet inte riktigt om jag vill jobba med någonting med historia när jag blir äldre så jag vill inte ta något så specifikt om det inte ger behörighet till mycket annat. ???

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Vår spetsutbildning i historia ger samma behörighet som samhällsvetenskapsprogrammet. Förstärkningen av kurser i historia sker inom kursgruppen programfördjupning, vilket inte påverkar den generella behörigheten. Inom ramen för 200 p individuellt val kan elever läsa exempelvis kursen Naturkunskap 2 vilket i så fall skulle ge specifik behörighet till vissa högre utbildningar. Här kan man hitta programöversikt för HIP:

    https://www.lund.se/globalassets/katedralskolan/relaterade-dokument/hip-2019-2022.pdf

    och här finns generell information om HIP:

    https://www.lund.se/katedralskolan/utbildningar/hip---historieprogrammet/

    Vi har redan haft våra två öppet hus samt deltagit i Lunds gymnasiemässa. Ev kan det fortfarande finnas tid att skugga på utbildningen. Eleven tar i så fall direktkontakt med [email protected].

    Med vänlig hälsning
    Biträdande rektor
    Katedralskolan
    Utbildningsförvaltningen, Lunds kommun

    Vägledare SYV

    Hej!

    De spetsprogram som finns på Europaskolan Strängnäs heter Modern humanities. Grunden i det programmet är exakt detsamma som samhällsprogrammet med inriktning "samhälle". Du missar alltså ingen behörighet med att läsa ett spetsprogram.

    Europaskolan och på andra skolor tar man poängen från programfördjupning och individuella valet till de spetskurser som ingår i programmet. Detta leder då till att det finns färre kurser man kan välja själv. Det finns dock alltid möjlighet att läsa de behörighetskurserna (naturkunskap 2, matematik 3b, idrott och hälsa 2) och meritpoängskurserna (engelska 7, moderna språk steg 5) som man vill. Vill du läsa flera av dessa kurser kommer du vara tvungen att läsa ett utökat program.

    Läs mer om Modern humanities på följande länk: https://www.europaskolan.se/strangnas/europaskolan-strangnas/gymnasieprogram/spetsutbildning-modern-humanities/

    Med vänlig hälsning
    Studie -och yrkesvägledare