Adam

    Hej. jag undrar om samhällsvetenskap med historiespets och samhällsvetenskapsproggrammet med inriktning i samhällsvetenskap ger samma behörigheter för universitet och annat, ger historiespets mindre behörigheter till annat för att det är mer fokuserat på historia än andra ämnen eller ger det samma behörigheter till många andra saker som samhällsvetenskapsprogrammet? Jag vet inte riktigt om jag vill jobba med någonting med historia när jag blir äldre så jag vill inte ta något så specifikt om det inte ger behörighet till mycket annat. ???

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    spetsutbildningarna är få och just i historia ges spets på gymnasiet - så vitt jag vet - endast på Europaskolan i Strängnäs och på Katedralskolan i Lund: Det brukar vara rätt så svårt att komma in pga tuff konkurens då elever från hela Sverige söker och antagnignsproven är tuffa.
    Om du inte "brinner" för historia, ser jag ingen anledning att söka till Spets i Historia. Men spets i historia på Samhällsvet.programmet ger, annars, inte "mindre behörighet" till eftergymnasiala utbildningar än utb på det "vanliga samhällsprogrammet".

    • : ok, tack så mycket för svaret, men vad är skillnaden mellan historiespets och den "vanliga samhällsprogrammet" då? Kan jag t.ex. välja att studera mer historia för att få poäng på andra skolor med samhällsprogram eller är det bara i historiespets?
    • Mikael : Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    kika gärna på programplan för SA; Kursen Historia 1b ingår som obligatorisk i alla inriktningar på Samhällsvet.programmet.
    Kursen Historia 2a ingår som obligatorisk kurs i inriktning Samhällsvetenskap på SA.
    Kursen Historia 3 får läsas som programfördjupande på Samhällsvetenskapsprogrammet.
    Det finns också en gymnasiekurs Historia 2b /Kultur/ ...
    Vilka historiekurser som, allmänt sett, finns inom den svenska gymnasieskolan - var god se skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/historia
    ********
    Är du intresserad av ämnet Historia, rekommenderar jag dig att i första hand söka till SA/samhällsvetenskap då kommer du garanterat läsa i alla fall 2 kurser inom ämnet Historia: His 1b och His 2a.
    Har du tur kan din gymnasieskola även erbjuda dig välja His 3. Har du ännu mer tur, så kankse kan din gymnasieskola även kunna erbjuda läsa His2b/kultur - i så fall som en kurs inom "individuellt val" eller som U-kurs (utökat program).

    Sannolikheten att kunna få läsa kursen Historia 2b (Kultur) ökar om det på samma gymnasieskola även erbjuds HU, Humanistiska programmet; detta för att i HU ingår His 2b som en obligatorisk kurs och undervisning i den kursen kommer därför finnas på skolan. dock kan jag inte garantera att du som elev på SA kan delta i His 2b-undervisningen (för att schemat kanske inte "går ihop" för dig i så fall...). Men du kan i alla fall kika på programplan för HU; i inrikt.Kultur på HU ingår en kurs Kultur-&Idéhistoria, till exempel. Du kanske kan bli intresserad av Humanistiska programmet...

    • : Tack så mycket Mikael och Julia, jag tror jag förstår nu skillnaden
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!