Emelie
    Hejsan! Jag har precis tagit studenten och har nog aldrig varit så förvirrad över vad jag vill göra i framtiden och vad jag vill plugga vidare som.

    Jag är otroligt passionerad över samhällsfrågor, mänskliga rättigheter och lagar och hur samhällen är uppbyggda, jag vill jobba med något där man kan jobba internationellt och inte blir för bunden till ett land. Jag vill kunna göra skillnad och jobba i stora organisationer, som EU, FN etc där man kan bolla idéer och hjälpa till att forma en hållbar politik och lagar som skulle hjälpa alla globalt. Jag har varit inne på att plugga till Jurist, men jag skulle vilja plugga det utomlands men problemet som uppstår med det är att jag troligen inte kommer kunna jobba i Sverige. Så jag undrar om det finns något liknande utbildning som innefattar rättstänk, samhällsanalyser, samhällsfrågor, mänskliga rättigheter, lagar etc där man skulle kunna influera riktig politik globalt och möjligtvis även kunna plugga den utbildningen utomlands? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!
    Jag föreslår att du kikar på följande yrkespresentationer:
    Internationell rättsvetare
    FN-jobb
    EU-jobb
    Europavetare
    och på några exempel på högskoleutbildningar på de svenska lärosätena (snabblänkar nedan):
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma
    lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGFKO/80432
    su.se/sok-kurser-och-program/hppek-1.411913
    umu.se/utbildning/program/kandidatprogram-i-filosofi-och-samhallsanalys
    gu.se/program/program_detalj?programId=S1GLS
    ju.se/internationellt-arbete---inriktning-globala-studier
    lnu.se/program/internationella-samhallsvetarprogrammet-inriktning-globala-studier
    lnu.se/program/internationella-samhallsstudier-inriktning-politik-och-samhallsanalys
    hv.se/utbildning/program/internationella-programmet-for-politik-och-ekonomi
    mah.se/sv/Program/SGINE
    lnu.se/program/integrations-och-mangfaldsstudier
    mah.se/human-rights
    miun.se/förvaltningsjuridiska-programmet
    sh.se/program--kurser/program/grund/filosofi-politik-och-ekonomi
    lnu.se/program/europastudier
    sh.se/program--kurser/program/grund/europaprogrammet

    Angående studier utomlands kan vi på FRåGA SYV ge endast mycket allmän information och några tips - t.ex att du pratar med studievägledare på de programmen på de svenska lärosätena där utbildningar ges som du "vill läsa utomlands"; att du söker information på alla sätt du kan inklusive kontakta ambassaden av de länder där du vill studera (fråga om du skulle behöva visum eller ngt annat "tillstånd" för att få lov att resa till det landet för att studera där och om de har ngn "utbildnigns-sakkunnig").
    Inom många program på de svenska lärosätena ingår valfri termin som man bl a kan (om man har tur) läsa utomlands. För info om det var god kontakta Internationell koordinator på det lärosäte där du vill läsa det svenska programmet. Tyvärr är det långt ifrån alla som vill, som också får läsa utomlands inom sitt svenska program; tuff konkurrens uppstår och man måste både vara duktig i sina svenska studier och även ha tur och bli "utvald" (diverse kriterier kan bli urvalskriterier, bl a språkkunskaper, utbildningsbakgrund + hur man formulerar sin ansökan och motiverar varför man vill läsa utomlands).