Dimah

    Hej! Jag har några frågor angående mitt gymnasieval. Jag går nu första året på naturvetenskapsprogrammet och måste nu välja inriktning. Jag funderar på att välja natur natur då jag vill bli tandläkare men har hört mycket om att men behöver mycket höga betyg för att kunna komma in i tandläkarprogrammet. Det som jag fått höra är att antagningspoängen brukar ligga mellan 20-22 poäng. Så som det ser ut just nu tror jag jag kommer ha C i nästan alla ämnen och kanske några enstaka B vilket blir då 17,5 poäng om jag lägger till meritpoängen. Stämmer det? I så fall kommer jag inte kunna komma in. Vet inte om det är värt att anstränga mig själv för mycket för att få de betygen jag behöver för att komma in då jag kanske blir besviken sen om jag inte skulle kunna komma in. Vad finns det för alternativ. Har bland annat hört om högskoleprovet och komvux och att plugga utomlands. Jag undrar vad det är som är smidigast? Brukar många bli räddade av högskoleprovet och är det värt att fokusera på det? Har också hört att om man söker in med komvux att det blir svårare att komma in. Stämmer det? Vet i så fall inte om det är värt att testa då jag känner mig väldigt omotiverad. Vet inte om jag är så förtjust till att plugga utomlands och vet inte om det finns fler alternativ som skulle kunna rädda mig. Men om jag skulle satsa på betygen skulle jag behöva de där extra 2.5 meritpoängen. Jag undrar vilka kurser man kan få de ifrån. Om jag t.ex behöver välja mellan matematik 5 och hållbart sammhälsbyggande ska jag då välja matematik 5 då jag hört att man får extra meritpoäng av den. Och är det sant att man får meritpoäng av matematik specialisering och inte av bioteknik eller miljö och energikunskap för då behöver jag också välja det som fördjupningskurs. Så frågan nu är vilka kurser jag behöver välja för att få dessa extra meritpoäng. Sedan funderar jag på att bli ingenjör om jag inte har möjlighet till att bli tandläkare. Kan man då välja natur samhälle och bli ingenjör då det känns bättre att bestämma nu vad jag ska bli så jag kan gå natursamhälle och i så fall få bättre betyg. Ska jag då välja natur natur eller natur samhälle och vilka yrken skiljer de åt. Är mycket förvirrad och känner att jag behöver mycket råd.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dimah,
    du står inför ett val av inriktning på NA. Se i Programplanen för NA vad skillnaden mellan inriktningarna är: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA
    Vad gäller betygen så kan du endast göra ditt bästa i varje kurs du läser. Och så får du de betygen som motsvarar dina kunskaper vid slutet av kursen. Det stämmer, tyvärr, att det är rätt svårt att höja godkända betyg i gymnasiala kurser (i efterhand). Det är mycket sällan som man kan ha sådan tur att man kommer på komvux för konkurrenskomplettering. Oftast får man leta var man kan göra prövning och det är svårt att hitta.
    Det stämmer att konkurrens till tandläkarprogrammen på de svenska lärosätena är mycket hård. Inte ens med max meritvärde som är 22.5 kan man garantera plats. Det kan uppstå en situation att det blir fler sökande med 22.5 i merit än platser på utbildningen, och då kan man titta på HP-resultat och i sista hand även ta till utlottning, alltså slumpen får avgöra vem som kommer in. Så tuff konkurrens kan det bli! med det sagt, så säger jag inte att du ska ändra dig och glömma dina planer på att jobba med tandvården. Du kan få högt resultat på högskoleprovet och komma in den vägen, till exempel.
    Andra tankar jag har är att det finns även fler yrken inom Tandvård, som t.ex Tandhygienist och Tandtekniker samt Tandsköterska.

    Du frågar bl.a om du bör välja "natur natur eller natur samhälle och vilka yrken skiljer de åt?" Det är omöjligt att lista upp alla yrken som blir möjliga efter vardera inriktning, men jag kan ge några exempel.
    Yrken som elever som går inriktningen naturvetenskap vill satsa på kan bl.a vara: biomedicinsk analytiker, läkare, optiker, veterinär, tandläkare eller landskapsarkitekt.
    Med förändring i behörighetskraven till Optikerprogrammet så är man nu även utan högre kurser inom naturvetenskap behörig, så det går bli behörig även på andra gymnasiala utbildningar än just NA/natur. (här ser vi exempel på förändringar, som kan gå "åt båda hållen", alltså kan kraven höjas men ibland också sänkas och det som förra året inte gick, kan i år bli möjligt).

    Vad gäller behörighet efter Na/sam, så beror mycket på vilka valbara kurser som man har läst. Yrken som eleverna brukar satsa på efter inriktningen naturvetenskap och samhälle kan vara: arbetsterapeut, audionom, dietist, fysioterapeut, agronom, arkitekt, landskapsarkitekt, studie- och yrkesvägledarepsykolog, socionombiomedicinsk analytiker, forskare, arkeolog, journalist, farmakolog , förskollärare eller lärare.
    Det är dock helt olika situationer om man t.ex har fått godkänt betyg i matte 4 eller inte; och i fysik 2, eller inte (kurser som inte är obligatoriska på NA/sam men som många läser som valbara kurser).
    Vill man bli matematiker eller mattelärare, krävs godkänt betyg i matematik 4.
    Fysik 2 krävs till bl.a läkar-, tandläkar-, veterinär och marinbiologprogrammen (men inte endast fysik2, man ska då även ha godkända betyg i kemi2, biologi2 och matte 4).