Tuguldur
    Hej jag har gått klart år 1 på gymnasium och hoppat av i andra året av olika orsaker och nu vill studera igen. jag har kontaktat min gamla skola men fick ingen hjälp var kan jag vända mig till. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du är 20 år - så är du "för gammal" för gymnasiet; utan det är KomVUX (kommunal vuxenutbildningen) som du bör vända dig till.
    Det är till Komvux (vuxenutbildningen) i den kommunen där du är Folkbokförd, som du bör vända dig till.
    Vänliga hälsningar
    ANNA

    Exempelvis om man är folkbokförd i Stockholm - kan man som vuxen (20 år eller äldre) vända sig till Vuxenutbildningscentrum >>.

    På din "gamla" gymnasieskola borde de kunna hjälpa dig genom att ge dig utskivna Betyg - om du fick några betyg när du läste hos dem. Även F (Icke-godkänt) kan vara bra att ha "på papper". I vissa fall har man rätt till vissa förmåner om man redan läst en kurs och har fått F betyg i den; exempelvis kan man ibland bli befriad från prövnings-avgiften... Så, mitt råd till dig är att ta be din gamla gymnasieskola ge dig alla dina betyg (om du fick några) - i handen och att du sparar de "papprena"/betygen.

    • : Om man inte har fyllt 20 än då? Jag fyller 20 i december
    • Anna : Det är från 1 juli det Kalenderåret under vilket man fyller 20 år som man kan läsa på komvux, oavsett vilka tidigare betyg man har.