Mats
    Har en son på 15 år som ska sluta nian nu till våren, Går "profilskola musikprofil" på Vesterhavsskolan i Falkenberg idag. Han är tydligt begåvad och vill fortsätta sin utbildning på Andreas Carlssons "ACADEMY OF MUSIC AND BUSINESS" I Tingsryd.
    Detta är som man kallar det en "Friskola". Har förstått att kommunen anser att det finns en utbildning som är samma på hemort. Då får man inte all hjälp med ekonomiska stöd?
    Mig veterligen är inte "ljud & bild" ens på samma planet som den utbildning han kan erhålla på ACADEMY OF MUSIC AND BUSINES. Totala summan poäng på ACADEMY OF MUSIC AND BUSINES efter tre års hårt pluggande ger: 2500 POÄNG. Vilket samtidigt ger han "prestigefulla allianser direkt till, KUNGLIGA MUSIKHÖGSKOLAN". Känner att "SYV" på den skola han går på just nu, inte kan ge oss de svar på vad/vilka ekonomiska hjälpvägar som finns. Syv på hans skola hade knappt tid denna veckan (idag 2014-01-30) Ska ansökningar vara inne senast 24.00. Efter påtryckningar "fick han plötsligt" tid, men tvivlar på kompetensen inom just frågor runt om och ekonomin. Syv på Vesterhavsskolan fick lämna över till en annan Syv, så klockan 23.40 såg vi att ansökan inlämnad (mitt hjärta)...
    Det "estetiska programmet i Halland/Halmstad med ljud och bild".
    Har inte någon sammhörighet med ACADEMY OF MUSIC AND BUSINES. Denna skolas redskap till musikeleverna är att ge musikeleverna/kreatörer det som behövs för att kunna försörja sig på sin konstform i framtiden. Varumärkes-byggnad, imateriella rättigheter, copyright, affärsjuridik och management.

    Skulle vara tacksam om vi fick lite "fakta" och vilka hjälpvägar som kan finnas?
    Det är ju boende, uppehälle, samt resor till hemort, som är en kostsam sak.
    Förvisso går hans "barnbidrag över till studiebidrag. Men blir kostsamt med ganska dyra boende och resor.
    Tack på förhand och suveränt att hitta denna sida. TUMMEN UPP.
    Man vill ju gärna kunna låta sina barn få den utbildning både barn och man själv önskar dom.

    Mvh: Mats

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ber om ursäkt för sent svar - har varit på andra sidan jordklotet med varierad kvalité på uppkoppling. Dock måste jag nog göra dig besviken eftersom regelverket är ganska stelbent inom detta område. Är det så att program/inriktning (ej programfördjupningar, profiler mm mm som många skolor marknadsför sig med) finns i samverkansområdet så är man hänvisad dit om man vill ha den relativt lilla ekonomiska stöd till boendede/resor - OM det inte finns särskilda skäl - delat boende kan vara en orsak. Det är till syvende och sist CSN i detta fall - eftersom det gäller en friskola - som beviljar att inackorderingstillägget utbetalas eller inte och bedömer de särskilda skäl man i sådana fall hävdar.

    Kontakta dom gärna och ta reda på mer exakt vad som gäller http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696

    /Lena, Syv