Maryam
    Hejsan.
    Jag är lite förvirrad och förstår inte hur jag ska räkna ut mina extra meritpoäng och hur mycket det blir. Jag har läst naturvetenskaps programmet på gymnasiet, och sedan läst upp några betyg. Till högskolan som jag vill söka är särskilda kunskaper bara spanska 4.
    Och jag har betyg i följande ämnen:

    Moderna språk Spanska 3
    Moderna språk Spanska 4
    Moderna språk Tyska 1
    Moderna språk Ryska 1
    Moderna språk Ryska 2
    Moderna språk Ryska 3
    Moderna språk Ryska 4

    Kan ni hjälpa mig att räkna ut hur mycket meritpoäng jag kan få för de?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    maximalt antal meritpoäng som man kan få inom Moderna språk är 1,5. Så du kan inte få mer än 1,5 i merit för moderna språk.

    Du skriver att särskilda förkunskapskrav för din högskoleutbildning är spanska 4. det är mycket ovanligt. vad är det för utbildning som kräver godkänt betyg i spanska 4?

    Du behöver inte själv räkna ut dina meritpoäng, jämförelsetal eller meritvärde. Det gör Antagning.se när du söker till högskola.

    Jag tror du får 1,5 i merit för kurser i moderna språk.

    Mvh

    Peter syv

    • : Ojj, jag har visst råkat skriva spanska 4 när det ska stå spanska 3. Men tack så mycket, då vet jag att jag kanske får 1.5 poäng i merit :)
    • Mikael : Bra! Då vet du!;) lycka till!