Gual

    Hej! Jag behöver ett svar riktigt snabbt angående en sak. Jag ansökte till universitetet förra höstterminen och hade då meritvärde på 15.05, efter det har jag tagit ett sabbatsår och har nu igen ansökt till universitetet denna hösttermin. Jag har under mitt sabbatsår läst kurser på komvux som jag inte läst tidigare på gymnasiet. Jag har dessutom en gymnasieexamen med slutbetyg. Jag har på komvux läst till matematik 2 samt naturkunskap 1 där jag fick betyget E hos båda. Vad kommer mitt meritvärde ligga på nu när jag sökt till universitetet? Programmet jag sökt kräver bland annat matematik 2 samt naturkunskap 1 som behörighet. En annan fråga. Jag läser just nu naturkunskap 2, men jag funderar på om det är värt att fortsätta läsa kursen då jag ligger efter i den. Kan mitt betyg i kursen sänka mitt meritvärde för universitetet, om programmet där inte kräver naturkunskap 2 som behörighet? Kan det höja? Vad behöver mitt betyg i kursen vara för att sänka/höja mitt meritvärde? Jag är orolig att den kan sänka mitt meritvärde. Men också att den kanske inte gör någon skillnad alls och att jag fortsätter läsa kursen i onödan. Jag undrar också hur mycket den kan höja mitt meritvärde?

    • Gual :

      Hej! Så vad jag förstår kommer inte natur 2 sänka och heller inte höja mitt meritvärde om jag söker till ett program som inte kräver natur 2 som särskild behörighet (grundlärarprogrammet F-3)? Så egentligen, förutom kunskapen jag kan få från kursen, så läser jag den i onödan för den kommer inte under några möjligheter att påverka min chans att komma in på universitetsprogrammet jag sökt till? Den kommer inte vare sig sänka eller höja mitt meritvärde på något sätt (eller det kanske heter snittbetyg eller liknande har ingen aning). Enda gången den skulle spela roll är om jag skulle ansöka till något program som kräver natur 2, som t.ex. ssk programmet?
      och du undra också vilket natur kurs jag läst, jag har läst natur 1a2 på komvux (+ matte 2) och det hade jag inte läst på gymnasiet.

    • Anna :

      Ja, det stämmer: om en kurs inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för särskild behörighet och inte heller ger meritpoäng (och det gör inte kurser inom ämnet Naturkunskap), då kommer inte betyget påverka ditt meritvärde. till högskola-universitet, i Sverige, söker du med en siffra som heter MERITVÄRDE. Meritvärde är en summa av jämförelsetalet (samma som snittbetyget) + meritpoängen. Har man inga meritpoäng för att man ej har godkända betyg i eng7, moderna språk 3och4 eller i högre mattekurser, då blir Jämförelsetalet = Meritvärde (i så fall är meritvärde = snittbetyget av alla de kurser som räknas in). Nk2 kommer i ditt fall inte räknas in för att den ej finns i ditt examensbevis och den krävs inte för särskild behörighet och kurser inom ämnet Naturkunskap ger inte meritpoäng. Du kan med fördel kasta ett öga på en sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gunes!
    Jag börjar med att svara på din sista fråga om naturkunskap 2. Om nk2 inte ingår i ditt examensbevis och inte krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning du söker till, kommer betyget i nk2 inte räknas in. Betyget i nk2 kommer alltså inte påverka ditt meritvärde.

    ***
    Vad gäller matematik 2 (2a, 2b eller 2c) och "naturkunskap 1" (gissat på nk1b - du skriver inte Vilken kurs på nivå1 du läser - det finns kurserna Naturkunskap 1a1, 1a2 och 1b) så kommer de betygen räknas in på grund av de krävs för särskild behörighet till den utbildning du söker. Om ditt snittbetyg innan inräknande av kursen matte2 låg på lite över 15, då kommer E i matte 2 sänka ditt snittbetyg till cirka 14.85.
    Vad gäller "naturkunskap1" så är det svårt att svara eftersom jag inte vet om nk1a1 ingår i ditt examensbevis eller om nk1a1 och 1a2 eller om  nk1b ingår i ditt examensbevis från gymnasiet och vet inte heller vilken kurs i naturkunskap du läser nu. Exempel: om du i ditt examensbevis har kursen nk1a1 (50 poäng) och läser nu nk1a2 (också den på 50 poäng) och det till din högskoleutbildning krävs nk1b, då kommer betyget i kursen nk1a2 räknas in tillsammans med alla andra kurser som redan räknas in. Sänkning av snittbetyget blir hälften så stor som för matte 2 (för att kursen nk1a2 är hälften så stor som en mattekurs). Alltså i det exemplet jag ger nu skulle ditt jämförelsetal bli cirka 14.75 (efter sänkning för matte 2, betyget E, och för nk1a2 med betyget E).
    Men om du i ditt examensbevis t.ex har kursen nk1b med F (icke-godkänt betyg) och läser nu den kursen och får E, då är det en annan situation vad gäller ditt meritvärde. Höjningen från F till E i en 100poängskurs blir + cirka 0.4. Om vi säger att du efter sänkning för matte2 hade snittbetyget på 14.85 skulle det i det här exemplet innebära att E i nk1b skulle ge dig ett nytt snittbetyg på 15.25.
    Det beror, alltså, på vilka kurser du redan har i ditt examensbevis och med vilka betyg + exakt vilken kurs som du nämner som "naturkunskap1" som du fick betyget i.
    ***
    Du nämner också att du funderar på att hoppa av nk2-kursen. Jag undrar om du tar studiemedel från CSN. Om du gör det, behöver du uppvisa godkända studieresultat inför framtida ansökningar om studiemedel (för att de skulle beviljas). Annars, så är det bra att ha med kunskap rent allmänt också. Jag tänker också på att "din högskoleutbildning" kräver ju naturkunskap på nivå1 för särskild behörighet (det är inte alla utbildningar som göra det), då är det väl så att kunskaper inom naturkunskap är extraviktiga för just den utbildningen (och även av den anledning skulle det vara bra för dig att kunna mer inom ämnet, vilket talar för att du skulle fortsätta kämpa med nk2-kursen och försöka få godkänt betyg i den).