Anonym frågeställare

    Hej ! Jag har studerat delar av gymnasiet (årskurs 11 (IGCSE) och ändå varit behörig för universitetet utomlands för en kandidat i företagsekonomi. Jag förstår att samma regler inte gäller i Sverige. Jag har validerat båda mina utbildningar och gymnasie gymnasie kurserna motsvarar engelska 6, matte 2b, franska 3, fysik 2, biologi 2 och kemi 2. Jag undrar om dessa kurser räcker för att bli behörig till redovisningsekonom utbildning? Om inte , Kan man bli antagen med kandidat i så fall ? Om jag inte blir prioterad på grund av att jag har utbildning kan jag gå ekonomiassistent utbildning på gymnasial nivå och därefter bli behörig för redovisningsekonom utbildning? Mvh Yasmine

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Yasmine,
    vilken utbildning till Redovisningsekonom du vill komma in på? Ligger den utbildningen på en högskola/universitetsnivå eller inom yrkeshögskola? Det är stor skillnad på vilket svar jag kommer ge dig, beroende på vilken studieform du vill komma in på. Saken är den att behörighet till högskola-universitet är i Sverige "a Big deal" (alltså mycket noga och man måste både ha grundläggande och särskild behörighet och obehöriga kan inte antas).
    Däremot finns det många utbildningar som inte är på högskola-universitet, utan inom yrkeshögskola eller hos privata skolor och på komvux kan man läsa gymnasiala kurser som har med ekonomi och redovisning att göra och det är inte förbjudet att kalla sig för Redovisningsekonom med vilken utbildning som helst. Vad jag vet, så är det inte en skyddad titel. Vad olika arbetsgivare önskar "i utbildningsvägen" kan vara väldigt olika. Med vilka arbetsuppgifter vill du jobba?
    Det är extremt stor skillnad på att t.ex vilja bli Auktoriserad Revisor eller att jobba med någon sort "ekonomi" t.ex som redovisningsassistent som kan kallas även i anställningsavtalet för "redovisningsekonom" på något företag eller inom en organisation som "tilldelar dig den titeln" genom att skriva det i ditt anställningsavtal. För att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov. Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år. För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se - om du vill satsa på det, då måste du komma in på ekonomitubildningen på universitetet.

    Liselotte
    • Anonym frågeställare :

      Hej tack för snabbt svar. Jag syftar på redovisningsekonom yrkesutbildningen  från  yrkeshögskolan. Har haft problem att komma in på arbetsmarknaden med min utbildning så tänkte att kanske en yrkesutbildning skulle hjälpa.

    • Liselotte : Yrkeshögskola gör egen bedömning om behörighet. Och även obehöriga kan antas till yrkeshögskola. Så, du kan söka med vilken utbildning som helst och du har en chans att komma in. Tips! sök till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Du söker till varje YH-utbildning direkt till skolan/anordnaren, därför kan du söka många olika utbildningar och alla "i första hand" och det går också att få plats på flera yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. se utbud på www.yhguiden.se och Lycka till!
    • Anonym frågeställare : Tack så mycket för svaret!
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    Läs alla kommentarer