Julia
    Hej.
    Jag går sista året på grundskolan och ska därför snart börja söka till gymnasium. Jag har alltid varit intresserad av djur och kroppen och gillar biologi väldigt mycket samtidigt som mina intressen är att laga mat och baka. Jag gillar att jobba praktiskt och jag har fått många tips om att man ska välja något program man tycker är kul så man inte tröttnar så samhäll, teknik och andra högskoleförberedande program går bort direkt. De programmen som jag har funderat på är naturbruksgymnasie med inriktning djur, vård och omsorg, eller restaurang men jag har ingen aning om vad jag ska välja. Tycker även matte och SO-ämnena är roliga. Sedan undrar jag även vad man har lättast att få jobb inom. Tack på förhand.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia,
    jättebra att du är ute i god tid och har på allvar börjat fundera över gymnaisealternativ som passar dig.
    Att du gillar matte och SO-ämnena är mycket bra och du kan alltid välja till mattekurser och/eller SO ämnena när du går ett yrkesförberedande program.
    Om jag förstod dig rätt, så står du i valet & kvalet mellan Vår/Omsorgsprogrammet, Restaurang/livsmedelsprogrammet och Naturbruksprogrammet.
    Arbetsmarknaden är god för undersköterskor & kockar. Inom Naturbruk beror det helt på vilken inriktning man väljer och i vilken del av landet man bor. Om jag var tvungen att "förutse framtiden" då är det Undersköterska i första hand som jag skulle uppge som bristyrket - av de tre som du är intresserad av och kock - i andra hand.
    Jag råder dig gå på öppet hus på några skolor som erbjuder de utbildningar som du är nyfiken på. Än finns det gott om tid. På öppet hus kan du ställa frågor, känna in atmosfären på skolan. Du kan också boka "skugga en elev" aktivitet: då är du med en dag på gymnasiet och "läser" med en klass. Du behöver givetvis inte redovisa eller kunna ngt. inom gymnasiekurser, men du är med på lektionerna, går och äter lunch med en gymnasieklass, träffar lärarna - känner på, helt enkelt.
    Du kan boka "prova på" dag på alla tre program - VO, RL och NB - och höra av dig sen, då kan vi tillsammans försöka komma fram till ett bra beslut.
    Jag vet inte i vilken del av landet du bor och kan därför inte ge dig tips på vilka skolor som erbjuder de program som du är intresserad av.
    Jag hittade en skola som har Riksrekrytering på VO, se info- på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet. Elever från hela landet kan söka den utbildningen.
    Du hittar de övriga skolor som erbjuder VO på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=23&orientation=&variant=&view=list&county=.

    Riksrekryterande skolor med NB finns att titta på här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=12&orientation=&variant=2&view=list&county=.

    Om du uppger var i landet du bor och/eller om du kan flytta för att gå på gymnasiet, kan jag ge dig tips på lämpliga skolor.

    Bästa hälsningar, lycka till & hör av dig igen!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, Julia! Jag tänkte på att du kanske vill göra intressetest som finns på http://www.gymnasieguiden.se/testet.

    Lycka till och återkom med dina funderingar längre fram, vi skall självklart försöka hjälpa till!
    Mikael SYV