Anonym

    Hej, Jag har kikat lite kring förra antagningspoängen på Ekonomie kandidatprogram för VT2020 där i BII-gruppen låg på 19.70... Jag har 16,86 med meritpoäng i spanska 3 och engelska 7. Tänkte läsa spanska 4 så isåfall 17,86. Är det möjligt att få plugga upp ämnen för att komma i närheten av 19.70? Hur många ämnen isåfall behöver jag plugga upp efter att ha blivit godkänd i spanska 4?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du har meritvärde på 16,86 som inkluderar meritpoäng i spanska 3 och engelska 7, är ditt jämförelsetal (snittbetyget) = 15,36 vilket lite högre än "alla C-betyg i alla gymnasiala kurser".
    Om du läser spanska 4 och får E i kursen, då blir det så här: jämförelsetalet sjunker till cirka 15,14 och sedan får du + 1.0 meritpoäng, så ditt nya meritvärde blir cirka 15.14 + 2,5 = 17.64
    Max meritpoäng är 2.5 så du kan inte få fler. Då måste du sedan även höja betygen i kurserna du har i ditt examensbevis. Höjning i en 100poängskurs (språkkurs, mattekurs eller en annan 100p.kurs - de flesta gymnasiekurser är på 100p) med "ett snäpp", t.ex från C till B eller från B till A eller från E till D är + 0.1.
    För att uppnå meritvärde på 19.70 om du har meritvärde på 17.64 - då behöver du höja med cirka 20 sådana "snäpp", alltså höja i ett steg i 20 hundra-poängs kurser eller i 2 steg i 10 kurser eller från E till A i fem kurser (eller från F till E i fem kurser). Höjning från F till E är densamma som från E till A.
    Skulle du i moderna språk 4 få A betyget i ställer för E, då får du + 0.4, och då utgår du från meritvärdet på lite över cirka 18.00, så krävs det då lite mindre höjning för att uppnå 19.70.
    Gör högskoleprovet. Fundera också på vilka andra orter du kan söka till - samma utbildning på, eller på vilka andra utbildningar du kan söka till. Kika på yrken på www.framtid.se (där beskrivs det över 2.ooo yrken).
    Tänk också på att antagningsgränser kan gå upp och ner. Det blir tråkigt om du kämpar för att uppnå 19.70 men sedan kommer krävas högre, t.ex 20.00 för att komma in... men avstå inte från att söka även om du har lägre meritvärde för att antagningsgränsen kan också gå ner.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA