Lucas

    Hejsan! Jag har bestämt mig för att börja studera till hösten. Men skulle behöva hjälp med att hitta rätt utbildning på rätt plats för att chanserna för att jag ska komma in ska va så höga som möjligt!! Jag har gjort men ska även göra högskoleprovet för 2:a gången nu i vår. Jag hoppas de kan höja mina chanser att komma in. Områdena jag vill plugga till är antingen något inom personal eller socionom. Men som sagt de finns så många skolor o utbildningar. Hur får man lättast hjälp?? Mvh Lucas

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lucas,
    du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du kan också vända dig direkt till studievägledare på de högskolor-universitet där du vill läsa.

    ****
    Det är en svår bostadssituation i Sverige, tyvärr. Många ggr är det fördelaktigt att i första hand söka till lärosätena inom pendlingsavstånd (alltså nära där du bor eller där du vet att du kan lösa bostadssituationen). Om du först begränsar på "geografiskt område" (de städer där du vet att du kommer kunna lösa hitta bostad) och sedan tittar på antagningsgränser (hur de låg till under de föregående åren och jämför med ditt meritvärde - så att du inte söker till utbildningar där du har mycket liten chans att komma in) - då får du kanske en lista på några få utbildningar.
    Sedan Antagning.se minskat antal alternativ man kan söka (nu är det 12 st.; var 20 förut), så är det "dumt" att söka "allt möjligt" och fylla sina 12 alternativ med utbildningar där man har extremt små chanser att komma in eller i de städer där man, om man får utb.plats, ändå ej ska kunna läsa pga bostads- eller ekonomisk situation.