Dragana
    Hej

    Jag har en fråga till er. Det är så att min son har sökt tre IM inriktningar. Samtliga kräver ett avtal som inte har skrivits. Min son har inga betyg men har ett stort intresse för musik och har själv producerat lite. Han vill gärna gå i en skola i Helsingborg. Sonen är inte behörig till någon sökt utbildning i nuläget och vi undrar vad vi kan göra för att min son ska hamna rätt, trivas och få en plats på gy?

    Tacksam för svar

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Jag är osäker på vad du menar med avtal? Det kanske är något form av underlag?
    Alla elever har rätt att läsa gymnasiet, så även om han inte är behörig är kommunen skyldig att ge honom en plats.
    Kontakta er kommun för att veta exakt hur ni ska göra.
    Kommunen ska kunna erbjuda en plats på deras IM program.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dragana,

    om din son inte har betyg och med det inte är BEHÖRIG till gymnasiets nationella program, är han i så fall behörig till IM, introduktionsprogrammen.
    I den situationen som du beskriver tycker jag att Individuellt alternativ inom IM >> skulle passa bäst.

    I Helsingborg ser jag att det finns Individuellt alternativ på tre gymnasieskolor>>.

    Av de 3 skolor verkar det som att endast Nicolai>> erbjuder, för övrigt, Estetiska programmet, inriktning Musik - därför kan det vara så att just den skola passar din son bäst.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA