Mohamed
    Hej jag läste kemi 1 i gymnasiet och fick betyget F för att jag missa den sista inlämningsuppgiften. Nu läser jag kemi 1 på komvux distans och undrar ifall det går att lämna in de delmoment som jag redan fått betyg i och bara göra det som jag har missat i kursen. Jag vill enbart få E i kursen.
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamed,

    frågor om betygssättningen besvaras av lärare i respektive ämne. Studie- och yrkesvägledare har ingen utbildning i betygssättningen. Hur läraren kommer bedöma dina inlämningsuppgifter och hur hen kommer att sätta betyget, får du fråga läraren om.
    Jag tänker så här: det är bra att ha så bra kunskaper i alla kurser man läser och sträva efter så höga betyg som möjligt. Att sikta på endast E-betyget vill vi avråda ifrån. För det första så kan man missa lite och få då F, tyvärr. För det andra, så är det bra att ha så djupa och omfattande kunskaper i alla kurser man läser, som möjligt. Att inte göra sitt bästa och sikta på lägre betyg än det man egentligen kan få - tycker vi, SYV-ar, är "mindre bra" och vill avråda från det.