J
    Jag läser 50 poäng på komvux för tillfället, och undrar om ett betyg A eller B i kursen gör större skillnad på mitt meritvärde om jag byter ut betyget på kursen mot en annan 50- poängs- kurs från slutbetyget, där jag bara har E? Ökar den fån 13 till 14 (B) i betyg och 13 till 15 (A) i betyg? Adderar man då 1,5 i meritpoäng då jag får meritpoäng för engelska 7 och franska steg 3 för områdesbehörighet A5 och 1,25 för områdesbehörighet 6B?

    Stämmer det jag räknat ut nu:

    28125/2350= 11,90+1,5=13,4 slutbetyget nu

    31125/2350=13,24+1,5=14,74 (A)

    31000/2350= 13,9 (B)

    30875/2350= 13,13 (C)

    30750/2350= 13,08 (D)

    Svara gärna snarast, då jag behöver veta om jag räknat ut rätt och om jag vekligen ska satsa på kursen jag läser nu, som slutar nästa vecka.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej K!
    Du skriver att du vill "byta en kurs från Slutbetyget" - och då undrar jag hur du skall göra det?

    Om du har ett Slutbetyg från gymnasiet, då räknas alla kurser som finns i Slutbetyget med i ditt Meritvärde. Det är enbart om du får högre betyg i exakt SAMMA KURS som du sedan innan har i ditt slutbetyg - då räknas i så fall det högre betyget på den kursen. Du kan, alltså, inte bestämma att något betyg i en kurs, som ingår i ditt Slutbetyg, inte skall räknas med - utan en annan kurs skall räknas in i stället.

    Ber om ursäkt om jag missförstod din fråga. Om du menar någonting annat, hör av dig igen.

    Vänliga hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Om du läser en kurs som inte ingår i ditt Slutbetyg blir det "tilläggskomplettering" som påverkar Meritvärde oerhört lite. Och speciellt lite om det är en liten kurs, á 50 gymnasiepoäng.

    I fall den kursen som blir "tilläggskomplettering" inte höjer ditt Meritvärde och inte behövs för behörighet till den utbildningen som du söker på högskolan, räknas den inte med. Om den höjer (om ens väldigt lite) ditt meritvärde, prövas du både i BI gruppen (utan komplettering) och i BII gruppen (kompletteringsgruppen) vilket gör att du har - eventuellt - en extra chans att komma in. Därför är det bra att ha ett högt betyg i en kurs som man lägger till utanför Slutbetyget, men som inte krävs för behörighet till utbildningen man söker.
    • : Tack! Har svarat genom att ställa en ny fråga. Svara gärna snarast! Mvh KMS :-)
    • Milla : Jag har svarat på din nya fråga. Lycka till!