Hej Maria,

    yh kan ta in obehöriga och du kan därför söka ändå, oavsett om du är behörig eller inte.

    Om du vill ha tid på dig att skaffa dig behörighet innan det är dags att söka - boka tid med SYV på komvux, visa alla dina betyg och prata om det: ta reda tillsammans och med hjälp av komvux-syv om du är behörig, och om inte - hur du kan skaffa dig behörighet.

    Du kan samtidigt också kontakta den eller de yh som du är intresserad av och lista upp vilka betyg du har och fråga om de kan ge dig preliminär bedömning om de kommer anse dig som behörig när du gör ansökan.

    Vänligen och lycka till !

    ANNA