Ludvig
    Går ekonomiprogrammet och är smått desperat efter något att skriva om. Skulle uppskatta några förslag!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    se gärna på vår sammanställning om teman för gymnasiearbete>>

    Du får också gärna kika på Ekonomiyrken på www.framtid.se och uppfinna ett nytt yrke som idag inte finns men som behövs. Om det är ngt.yrke som du vet finns idag, men som du inte hittar på www.framtid.se - får du gärna höra av dig till oss med tips om vilket/vilka yrkesbeskrivningar som fattas.

    Du skriver inte om du läser inriktning Ekonomi eller Juridik. Jag gissar /kanske fel/ om att det är inriktning Ekonomi som du läser -

    då kan du utse din egen nästa Nobelpristagare i Ekonomi, som om du vore Nobelkommitté. Du nominerar först några kandidater och sedan utser en av dem, och motiverar varför. Du kan sedan skicka ditt gymnasiearbete till Nobelkommitté - så kanske de väljer samma person näst år? :)

    Se också Skolverkets exempel - här>>

    Du kan också ta ett kapitel ur en Ekonomiläroboken som du tycker är extraintressant, och fördjupa dig i den problematiken, som tas upp där - undersöka alla "in"- och "utgångar", historik, personer som forskade i ämnet och vad de kom fram till och om du håller med dem eller inte - och varför. Du beskriver i så fall i ditt gymnasiearbete varför du har "fastnat" för just den frågeställningen och vad du trodde du skulle komma fram till, innan du undersökte saken noga. Sedan jämför du dina tidigar antaganden med det resultatet som du får fram efter det att du har "forskat" i ämnet - om det du trodde från början stämmer eller inte.