Oskar

    Hej! Jag är intresserad av att gå komwux i behörighetssyfte inför universitetet. Jag vill läsa upp två kurser matematik i form av matematik 2b som jag inte klarade, men senare också matematik 3b. Är det möjligt att söka båda kurserna samtidigt när man söker till komwux, med tanke på att den senare bygger på att man har den första avklarad ?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar!
    Komvux i olika kommuner gör på lite olika sätt. Du får gärna vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vänligen och Lycka till!
    Julia

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du fick redan svar från Julia SYV men jag vill utveckla lite mer.

    Kurser i matematik bygger direkt på varandra, men inför matematik 3b kan du läsa en lättare kurs - Matematik 2a; sedan tar a-spåret i matte slut (alltså finns endast matte 1a och 2a i a-spåret). Du skriver om att du inte klarade matte 2b, då kanske det är bättre att du läser matte 2a.
    Får du godkänt betyg i matte 2a, blir du behörig läsa matte 3b eller 3c.

    Angående söka matte på nivå 2 och 3 samtidigt, så är det precis som Julia svarade: komvux i olika kommuner gör på olika sätt. I vissa kommuner kan man lägga in ansökan till t.ex Matematik 2a (eller 2b, eller 2c) och samtidigt till matematik 3b eller 3c och även 4 och 5, på en gång och man blir sedan antagen till nästa/högre kurs om man fick godkänt betyg i en lägre/underliggande kurs.
    Men i många andra kommuner måste man först få godkänt betyg i en lägre kurs, för att sedan kunna söka läsa en högre kurs; på så sätt kan "väntetid" uppstå mellan det att man avslutade t.ex matte 2a och kan påbörja matte 3b... men vi på FRåGA SYV bestämmer inte det, utan det bestämmer komvux i varje kommun - hur de gör.
    Du söker till komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd).
    Vänligen och lycka till!
    ANNA