Sofia
    Hejsan, jag började nyss på Barn och fritidsprogrammet efter att ha gått på IM i ett år. Men nu när jag haft praktik så känner jag att detta inte är rätt för mig. Jag vill göra något roligt, jag har funderat på fordonsprogrammet men jag kommer inte fatta något av all teori dom har. Sedan har jag funderat på stylist/frisör men dom programmen har jag nog ingen chans att komma in på med mina låga poäng. Jag har inte lust att gå på IM ett år till för att få upp poängen. Jag är skolless så det är hemskt, vill bli klar efter 3 år på gymnasium, inte gå någon högskola eller sådant. Kan ni/du hjälpa mig med något program som inte det är så mycket plugg på och man inte behöver gå på högskola? Vill bara göra praktiska saker, jag kanske ska tillägga att jag inte är just intresserad av något speciellt. Det som jag känner själv är bygg/fordon/frisör/stylist eller något sådant!
    Tack på förhand, mvh Sofia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia,
    jag förstår utifrån din fråga att du inte vill gå i skola längre tid än det absolut nödvändiga och vill få jobb direkt efter gymnasiet och vill jobba med ngt. praktiskt och helt även ngt. "roligt" *L* ;-) Du får rätta mig om jag inte har förstått rätt, OK!?
    Det är yrkesförberedande program som just är tänkta för att förbereda till arbete direkt efter gymnasiet och du nämner själv bygg/fordon/frisör/stylist. Du skriver om att du inte kan komma in på Stylist med "låga poäng" och jag kan tillägga att det är extremt svårt att få jobb direkt efter gymnasiet som stylist eller frisör. Där det finns goda chanser att få jobb efter gymnasiet är bygg, fordon, restaurang/livsmedel.
    Inom bygg väljer tjejer ofta Måleri - för att bli byggnadsmålare eller kakelsättare; inom fordon - Lackering /och jag såg på TV för ett tag sen ett inslag om en tjej som vann en tävling i "konstlackering" av bilar: hon gjorde jättefina mönster på bilen; restaurang/livsmedel - att jobba som kock, kallskänka eller servitris, kan det vara något för dig?
    Angående jobbmöjligheter, så är de störst efter vård/omsorgsprogrammet - att jobba som undersköterska. Det händer inte sällan att elever på VO jobbar redan innan de är klara med gymnasiet /sommarjobb, extrajobb på kvällar&helger/.
    Du skriver om att Barn/fritids är inget för dig, känner du nu efter praktiken, och jag vill bara förklara att du behöver inte jobba på dagis efter BF. Om du får gymnasieexamen, kan du sedan söka jobb som inte kräver någon efter gymnasial utbildning. Exempel: säljare via telefon eller i butik; handläggare/administratör men det kanske inte är sådana "roliga" jobb som du menar att du vill ha.
    Mina förslag är att du bokar "skugga en elev" på byggprogrammet /inriktning Måleri/; på fordonsprogrammet /inriktning Lackering/ och på Restaurang/livsmedelsprogrammet (valfri inriktning, det finns följande inriktningar: Bageri&Konditorí; Delikatesser&färskvaror; Kök&Servering) och/eller på Naturbruksprogrammet - gillar du ta hand om djur eller växter?
    "Skugga en elev" betyder att du är med en dag och följer efter en elev eller en klass elever och får på så sätt känna på hur det är gå på det programmet.
    Önskar dig det bästa! Hör av dig längre fram och berätta hur det går!
    MVH Anna SYV