Alan
    Hej jag har gått IT på johnbauer, jag gick ut med dåliga betyg / 12 IG, jag studerade sedan på komvux X antal år för att läsa upp klart grundläggande behörigheterna som jag inte hade, jag har nu alla kurser i grundläggande behörigheter, jag är behörig nu till socionom och det är det jag vill komma in på, mitt medelvärde på antagningspoäng ligger på 13,60 med merit får jag upp till 15,60, jag vill helst komma in antingen i Karlstad eller Örebro , Karlstad/Örebro kräver över 17 antagningspoäng, min fråga är nu, jag talar både arabiska och kurdiska flyttande, jag har gjort prövning i arabiska/ kurdiska moderna språk 1 till 5 på komvux, jag planerar även göra prövning i modersmål i kurdiska/arabiska samt aktiv tvåspråkighet i Båda språken, min fråga fortsätter nu.. Jag kommer förmodligen Fixa A på alla moderna och modersmålen samt aktiv tvåspråkighet, jag kommer få 1600 poäng bara för dessa, kan jag lägga in alla dessa i mitt slutbetyg för att höja mitt antagningspoäng för å komma in på socionom utbildningen ? Äre okej att ha så många språk kurser i slutbetyget? Nu menar jag att jag ska lägga in dessa efter grundläggande behörigheterna asså.. Snälla hjälp det är akut för jag kommer söka nu till oktober!?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alan,

    i Slutbetyget är kurserna "låsta". Tänk dig som en bild/foto, som inte får redigeras. Det kan inte blir några ändringar i Slutbetyget över huvudet taget.

    En viktig fråga: har du redan fått ut ditt Slutbetyg? eller kommer du att få ut ett Slutbetyg nu under hösten?

    Om du redan har ett Slutbetyg, kan du inte "stoppa in" några kurser.

    Det som är möjligt är att höja betyg i de kurser som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal + att uppnå max i merit (som är 2,5). Som jag förstår utifrån din fråga, så har du nu 2.0 i merit. Om det stämmer, råder jag dig undersöka frågan om hur du kan få ännu 0.5 i merit för att uppnå max i merit.

    Förutom att uppnå max i merit (som är 2,5) så kan du läsa kurser eller göra prövningar i "motsvarande kurser" (motsvarande mot de kurser som redan ingår i ditt Slutbetyg). Exempel: om du i ditt Slutbetyg har t.ex betyg VG i Matte A, och nu gör prövning i Matte 1 och får betyget A eller B i kursen, får du högre meritvärde (pga jämförelsetal höjs - i detta exemplet med ca 0.1 i fall du får betyget B och med ca 0.2 i fall du får betyget A i en 100-poängskurs, om du sedan innan hade "betyget C", dvs VG i samma kurs).

    Om du inte har kurser i modersmål i ditt slutbetyg, spelar det ingen roll vilka betyg du får i de kurserna, för de kommer inte att räknas in, tyvärr. De kurser som ger Meritpoäng är Moderna språk 3 och 4 och max merit inom Moderna språk är 1,5. Om du redan har max i merit inom Moderna språk, kan du inte höja mer i merit.

    Jag föreslå två saker:

    Högskoleprovet>>

    och

    boka tid med SYV på komvux för att i lugn och ro gå igenom dina betyg och komma fram till vilka "nya betyg" som skulle räknas in och kunna höja ditt jämförelsetal & försöka uppnå max i merit också.

    Vänligen

    L. :)

    P.S: jag antar att du känner till att det, förutom Socionomprogrammet, finns även andra "liknande" utbildningar och bl a på yrkeshögskola - www.yhguiden.se t.ex YH till Stödpedagog>> och YH till Behandlingspedagog>>, som du gärna får kika på.

    Liselotte
    • : Hej nej jag har inte slutbetyg utan jag ska ta ut den nu till november, hur menar Du att dem är låsta ? Kan jag inte lägga in språk kurserna alls? Isåfall vrf inte? Vad spelar det för roll vilka kurser man har? Enligt syv tar man alltid dem högsta kurserna och räknas poängen med för att få så höga poäng som möjligt?
    • Julia : Om du inte har tagit ut ditt Slutbetyg, måste du göra planering av ett Slutbetyg med SYV på komvux. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • : Slut betyget kan man ta ut till jan 2017, nej som sagt jag har inte tagit ut slutbetyget än, just för att jag inte har så hög antagningspoäng, jag är duktig i kurdiska och arabiska, där ser jag min chans att samla ihop 1400p-1600p om man räknar modersmål arabiska/kurdiska 1 och 2 samt kurdiska/ arabiska moderna språk 1 till 5, OBS är ftf inte ute efter merit poäng utan jag vill höja mitt antagningspoäng från 13,60 som kag tidigare skrivit till så mke högre jag bara kan, min fråga är nu kan kag lägga arabiska och kurdiska kurserna i mitt slutbetyg när jag tar ut slutbetyget ?
    • Julia : Senast 1 jan 2017 får man utfärda ett Slutbetyg. Men det är ingen personal på Komvux som jobbar 1 jan... det är en "röd dag", stor helg.
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar på din fråga. Läs gärna mitt svar.
    • : Mvh: Alan j
    • : Hej Julia tack för svaren.. Men allt det där känner jag till, min fråga är fortfarande kan jag lägga modersmål arabiska/kurdiska 1 och 2, moderna språk arabiska/kurdiska steg 1 till 5 i mitt slutbetyg? Utöver grundläggande behörighet kurserna!? Till ex du skrev om valbara kurser och obligatoriska kurser.. Obligatoriska det är väl grundläggande behörighet kurserna du syftar på, men valbara äre där jag kan ta in språk kurserna på ?
    • Julia : Det är inte Du utan SYV på komvux som "lägger kurser" i ditt Slutbetyg. Rektor försäkrar med sin underskrift att alla regler har följts, och det är endast Slutbetyg som SYV på komvux har satt ihop, som rektor kan godkänna. Du som studerande kan ha Önskemål om vilka kurser som ingår, men du kan inte bestämma det. Du har Önskemål om vilka kurser du vill ska ingå. Du måste framföra dina önskemål till SYV på komvux.
    • : Alright tack Julia, vad jag förstått så kan jag lägga in kurser bara om jag ber om det till syv, självklart att lagen följs osv.. Igen tusen tack för hjälpen
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alan,

    det är två helt Olika situationer - när man har Slutbetyg eller inte har det.

    Jag hoppas du vet att absolut sista dagen att kunna ta ut ett slutbetyg är 1 januari 2017. så du måste hinna innan dess!

    Helst även innan 1 december 2016, då hinner du komplettera hos Antagning.se - då 1 dec är sista kompletteringsdag i år. Självaste ansökan till högskola till vårterminen 2017, måste göras senast 17 oktober 2016.

    Med det sagt, går vi vidare till HUR SLUTBETYG KAN SE UT?

    Jo, i ett Slutbetyg från Komvux bör det finnas minst 2350 poäng betygsatta kurser och 90% av dem poängen måste vara "godkända poäng". Sedan finns det ett antal OBLIGATORISKA kurser, som alla måste finnas med i ett Slutbetyg. Resterande poängen är valbara. Men självaste faktum att man får ut ett Slutbetyg är inte din rättighet, utan det är rektor på Komvux som på Undantag kan fatta beslut om att du uppfyller kraven för att kunna ta ut ett Slutbetyg.

    Det är därför nödvändigt att du gör ett skriftligt överenskommelse med din komvux, Planering av ett Slutbetyg - där du och SYV tillsammans listar upp kurser som ska ingå i ditt slutbetyg. Sedan tar SYV den planeringen till rektor på komvux och försöker få det godkänd.

    Jag hoppas det går bra och du uppfyller kraven för att rektor skulle kunna göra undantag och utfärda ditt slutbetyg.

    I de fall man ej får läsa mot slutbetyg, måste man läsa mot Examensbevis. Fler betygsatta poäng krävs för Examensbevis. Också fler obligatoriska kurser. Dessutom, kan man inte konvertera alla gamla kurser till nya kurser och många tvingas därför läsa om många kurser och det kan därför ta lång tid att läsa mot Examensbevis.

    Sammanfattning:

    DU BEHÖVER GÖRA PLANERING AV ETT SLUTBETYG med SYV på Komvux.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV