roksana
    Hej. Jag går teater på gymnasiet årskurs 1. Men jag vet fortfarande inte om jag vill bli skådis eller kanske en teater och engelska lärare. kan jag bli det? isf, vilka kurser ska jag välja i tvåan och trean och behöver jag ett modersmål? har franska nu men har chansen att välja bort det, kan jag göra det utan att drabba chansen att bli en teater och engelska lärare?
    jag borde väl ta engelska 7 i trean och vad mer? vill inte heller tappa meritpoäng.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Roksana,
    Estetiska programmet är ett högskoleförberedande & examen från Estet ger grundläggande behörighet till högskolestudier.
    För att kunna söka utbilning "Lärare i Engelska å k 7-9" eller "Gymnasielärare i engelska" behöver du grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b.
    Om du tittar på programplanhttp://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf
    ser du att Samhällskunskap 1b ingår i Gymnasiegemensamma ämnen /är en obligatorisk kurs att läsa för dig/.
    Modersmål kan du välja att läsa inom individuellt val 200 poäng eller ansöka om att läsa en utökad kurs.
    Modersmål ger inte Meritpoäng.
    Engelska 7, Matematik och Moderna språk kan ge Meritpoäng. Om du får godkända betyg i Eng 7 & Franska 3 och 4 - får du max antal Meritpoäng.
    Om du väljer bort Franska men vill uppnå max antal Meritpoäng, måste du välja Matte 2b och Matte 3 som kurser inom Individuellt val, 200 p.
    Info- om Meritpoäng finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Anna SYV