Hannes
    jag går teknik nu första året och känner att jag hellre vill gå sam... finns det nån möjlighet att byta till sam utan att gå om ettan? och isåfall vad kommer jag måsta läsa igen för ämnen? skulle upskatta ett svar så fort som möjligt! tack på förhand!

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Hannes!
    Jag förstår din situation men har allt för lite information för att kunna hjälpa dig att göra en bedömning. Det finns en rad faktorer som spelar in när det gäller ett byte mellan program. Dels handlar det till stor del om hur/när de olika kurserna läses på de båda programmen.På Teknikprogrammet läser du ju inget modernt språk vilket man gör på Samhällsvetenskapsprogrammet till exempel. Dels handlar det om det finns plats på Samhällsvprogrammet. Jag skulle föreslå dig att så fort som möjligt ta en kontakt med SYV på din skola och om det inte är möjligt så kontakta din rektor och framför detsamma som du skrivit här. Det är de som i det här läget bäst kan hjälpa dig och göra en bedömning om ett byte är möjligt. /Helena