Sanna

    Hej, Jag vet inte vad jag vill bli för något. Jag har i flera år jobbat i reception och med lite administrativa uppgifter och jag trivs med det. Jobb som jag kan tänka mig i framtiden är tex receptionist/administratör inom vården eller på vårdcentral, veterinärklinik. Jobba i reception på polisstation eller annan statlig myndighet. Ekonomiassistent eller likande administrativa yrken. När jag kollar jobb som ligger ute som jag vill söka, men inte har alla kvalifikationer till, så kan de vara att man ska kunna diarieföra, arkivering, registrering, administrativ utbildning, sekretarutb, van att dokumentera, ekonomikunskaper, eller ha medicinsk sekreterare utb. Så för att jag ska ha chans till dessa jobb framöver så tänker jag att jag vill plugga något. Jag tänker att jag kanske vill plugga till medicinsk sekreterare, men dem distans utb. Jag har hittat startar i aug 2021. Till dess vill ja optimera och kanske läsa någon distans kurs ekonomi, sekreterar eller diarie kurser, så kan jag söka sådan jobb medans. Så kanske jag får något jobb inom det och inte ”behöver” plugga till medisinsk sekreterare. Det kommer upp massa kurser som kostar när jag googlar, men jag vill gå någon kurs som inte kostar tex csn berättigad eller via komvux eller så. Har du tips på någon diarie kurs och ekonomi kurs?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna!

    utbildningar som är gratis och som är studiemedelsberättigade finns i Sverige på komvux, på folkhögskolorna, på KKU, på yrkeshögskolan och på högskolor-universitet.

    Komvux
    På högre nivå än grundskola är det till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till, eller via... Se vad komvux i din kommun kan erbjuda. om du hittar utbildning på komvux i en annan kommun, så är chansen inte så stor att du ska få läsa, detta pga komvux i din kommun kan vägra betala för utbildningsplats för dig.

    I de övriga skolformer som jag nämnde tidigare är de flesta utbildningarna kostnadsfria (kan finnas några få undantag då "studerandeavgift" tas, dock) och alla, oavsett folkbokföringskommun kan söka. Konkurrens om utbildningsplatser kan uppstå, så det är inte garanterat att man kommer in och ska kunna läsa. Det gäller att söka i tid och ha tillräckliga meriter för att få utbildningsplats.
    Det finns tusentals olika utbildningar inom de områden som du är intresserad av som är kostnadsfria och studiemedelsberättigade. Jag kan bara ge några exempel. För fullständig utbud av folkhögskoleutbildningar se www.folkhogskola.nu
    inom högskola/universitet - www.studera.nu
    inom KKUhttps://www.konstkulturutbildning.se/ - det är mindre troligt att du hittar en relevant (för dig) utbildning inom KKU...  men jag tänkte att jag ändå ska nämna den studieformen (du kanske blir nyfiken och vill ändå kika på de utbildningar);
    inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se

    Några exempel på utbildningar som du gärna får kika på:
    frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom-sthlm
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/affarsinriktad-speditor-inriktning-lonsamma-och-hallbara-logistiklosningar
    frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare
    dokumentcontroller-registrator-distans-xenter

    Det du kan börja göra direkt, idag är att bedriva självstudier: t.ex repetera den senaste mattekursen du läste och läsa på egen hand nästa mattekurs: www.matteboken.se erbjuder alla kurser upplagda för repetition och självstudier. Har man kunskaper kan man få betyg genom en prövning.

    Problemet är lite grand ... att de yrken som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, och "vem som helst" kan få jobb inom dem. Alltså, bestämmer arbetsgivaren fritt vem hen anställer... och om du t.ex konkurrerar mot personer som söker samma jobb och som redan jobbat på en liknande arbetsplats med samma arbetsuppgifter i många år så har de praktisk erfarenhet och oavsett deras utbildning kan arbetsgivaren lätt tycka att de passar bra, för det är redan bevisat med referens från deras f d arbetsgivare... och ngn annan med vilken utbildning som helst som är "oprövad" - kommer i andra hand och får TACK för visat intresse!, svar.
    Med det sagt, så är det givetvis så att du bör satsa på det som du tror på passar dig och sträva efter dina karriärmål. Ibland kan man också ha tur och få ett jobb som man aldrig trodde man skulle kunnat få: man chansar och det lönar sig! Så, mitt förslag är att du söker alla de jobb du vill ha + samtidigt söker till många olika utbildningar (du kan söka till hundratals olika utbildningar samtidigt) och i fall du under en viss period inte har ngt jobb eller går ngn utbildning, fråga vad Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med + bedriv självstudier: hitta webbsidorna som handlar om de kunskapsområden som intresserar dig och låna böcker på bibblan och läs på! Du kan i CV-n uppge att du ständigt bedriver självstudier, jag tycker det är en stor merit: det visar på att du försöker hitta framkomlig väg framåt och gör allt du kan!
    LYCKA TILL!