Alan
    Hej.. Jag har också gjort prövning i arabiskan både som modersmål och som moderna språk, det var bara det att jag gjorde moderna språk 3,4,5 jag hade ingen aning om att Ens steg 1 och 2 existerade, inte förens en vecka sen, iaf så jag gick till min komvux syv och sa till dem att jag vill göra prövning i moderna språk arabiskan steg 1,2.. Dem sa nej vi erbjuder inte dessa kurser, jag besökte ist han som har hand om själva prövningar, han bara tyvärr vi har inga sådana kurser anledningen är, "ATt enligt skollagen för vi bara erbjuda kurser som finns i vårt kurs utbud"!!!?? Okej WHAT the ffff säger/menar han?? Jag har bara för 4 månader sedan gjort moderna språk i arabiskan 3,4,5 samt modersmål, bokat via errrr och heltplöstligt går det inte längre? Jag har kontaktat läraren själv som jag gjorde prövningen hos och enligt han att han har tid och vill gärna att jag gör prövningen hos honom och han hoppades att komvux slutade krångla.. :/ !? Snälla hjälp, jävlas min kommun med mig eller dem har all rätt och jag får söka nån annanstans trots att vi har en behörig lärare i min egna kommun, det är Karlstad jag bor

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alan,

    Prövning får man göra i olika kommuner och på olika skolor, det behöver inte vara i samma kommun där du bor eller där du är skriven/folkbokförd, så det går  säkert hitta var du kan göra prövningar.

    Frågan är - om du kommer att ha någon nytta av de betygen?

    Jag antar att du vill söka till högskola/universitet och du planerar använda betygen för att höja Meritvärde och lättare komma in på en högskoleutbildning. Men det är inte säkert de betygen kommer att räknas in.

    Har du Slutbetyg idag? Eller har du Examensbevis? Vilket dokument har du som bekräftar att du har Grundläggande behörighet?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag vill ta ut slutbetyg helst i början av november, jag har pratat med min studievägledare och hon sa att arabiska/kurdiska räknas in och jag kommer höja mitt meritvärde.. Jag har grundläggande behörigheter.. Sv 1 & 2, eng 1& 2, matte 1b & 2b, historia a, religion a, Sam a, naturkunskap a, resten vill jag att helst modersmål arabiska/ kurdiska 1&2 , moderna språk arabiska/kurdiska 1 till 5 ska in i slutbetyget, 1 går det att göra så när man har så många språk kurser i slutbetyget? För att om det nu går då klart att mitt antagningspoäng stiger från mitt nuvarande 13,60 till 17 minst tror jag!? Mvh Alan j
    • Anna : Grundläggande behörighet kommer du att få när du får ut ditt Slutbetyg. Du säger att du fick svar från SYV på komvux att du kunde ta med språkkurserna i ditt Slutbetyg. Det beskedet du fick från SYV på komvux gäller. Bra om du har det skriftligt /som Planering av ett Slutbetyg/, då kan du hänvisa till den planeringen om du senare får svar att det inte går att ta med alla språkkurser som du vill ta med. Begär det skriftligt och spara en kopia av planeringen. Har du redan fått svar att rektor på komvux har godkänt att du läser mot ett Slutbetyg?