Maria
    Hej!
    Jag vet att jag kanske är för gammal för att skriva här, men jag är desperat efter hjälp så testar iaf!

    Jag har två frågor,
    Har länge funderat på socionomyrket och har kommit in på Psykologi I, kan jag på något sätt räkna in denna kurs (och därmed slippa läsa det) när jag sedan börjar läsa programmet?

    Min andra fråga är, jag har nyligen fått redan på att jag är reserv och att jag har stor chans att komma in på programmet Socialt arbete med storstadsprofil på Södertörns Högskola
    https://webappo.web.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_program_page_0_P1733
    det är som socionomprogrammet fast en termin kortare, om jag vill byta efter 1 år ungefär, tror du jag kan söka till en socionomutbildning då? Är det sämre att läsa detta program (man kan läsa till sista halvåret på Ersta sköndal ) ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, även om dina frågar nog är rena högskolefrågor som kanske är bäst att ställa till repsektive Syv på respektive utbildning du sökt så ska jag ändå försöka svara så gott jag kan.

    1. OM Psykologi 1 är en kurs man läser på Socionom så har du självklart den till godo om du skulle komma in på Socionom.

    2. Det står dig fritt att hoppa av och söka annan utbildning när du vill även om det är till nackdel för högskolorna såklart - däremot så är det viktigt att fullföljer dina högskolepoäng om du uppbär studiemedel. Fullföljer du inte kurser så kan CSN neka studiemedel.

    Om du kan hoppa in på Socionomutbildningen efter utbildningen på Södertörn är svårt för mig att säga - det handlar ju om att det ska vara likadana eller motsvarande kurser som kan valideras. Där kanske du kan skriva ut en kursplan från dessa båda utbildningar och jämföra. Dom borde finnas tillgängliga på respektive utbildnings hemsida. Om inte så kan du kanske mejla eller ringa dom.

    Jag har svårt att värdera dessa båda utbildningar - det krävs nog att man är väl insatt i var studenterna hamnar någonstans - inom vilka yrken och branscher. Men där kan säkert Syv på både Södertörn eller Ersta ge en inblick.

    Hoppas du kom en bit på vägen! Lycka till/Lena, Syv

    Här kommer lite kontaktuppgifter till resp Syv

    Södertörns högskola
    Socialt arbete med storstadsprofil
    Maria Moberg
    [email protected]

    Ersta Sköndal högskola Syv
    Susanne Gustafsson, tfn 08-555 050 12