Emilia

    Hej! Under min gymnasietid studerade jag samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. På grund av olika omständigheter blev jag inte färdig med alla ämnen - till stor del karaktärsämnena. Jag funderar på om jag skall läsa det humanistiska programmets karaktärsämnen med inriktning språk eller om jag skall fortsätta på samma spår. Viktigt att tillägga är att jag har läst moderna språk 3 respektive 4 (tyska 3 och tyska 4) på 200gp som skall vara med på programgemensamma ämnen för humanistiska programmet, men jag vill inte fortsätta läsa samma språk i högre grad. Kan jag då läsa moderna språk 1, 2 och 3 i spanska och lägga till dem i inriktningen? Som tidigare poängterat, har jag ju redan läst moderna språk 3 fast tyska, men hade velat läsa moderna språk 3 fast spanska. En annan fråga. Måste jag ha matematik 2b för att söka in på högskolan, det vill säga om jag bestämmer mig för att fortsätta studera samhällsvetenskapsprogrammets diverse kurser? Tack på förhand, Emilia

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    det är ganska fri kurssammansättning - vad gäller ta ut examensbevis från komvux. Dock måste temat för GA, gymnasiearbete stämma överens med Programmet/inriktningen. Och inom matte - så är matte 2 en obligatorisk kurs på Samhällsvet.programmet men inte på Humanistiska programmet.
    Om du ej vill läsa matte 2 - kan du sikta på examensbevis från Humanistiska pr. (HU) och då måste tema för gymnasiearbets stämma överens med det programmet. Det är handledare för GA som bestämmer om temat stämmer överens eller inte - om du ska skriva ett nytt GA.
    Om du redan har godkänt på GA, är det rektor på komvux som bestämmer om temat passar in i det programmet från vilket du vill ta ut examensbevis. Det ansvaret kan dock vara delegerat till sYV på komvux, det är olika i olika kommuner.

    Sammanfattning
    Du behöver göra planering mot Examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Det är Rektor på komvux som är ytterst ansvarig. Dock kan mycket av det ansvaret vara delegerat - av rektor - till biträdande rektor, till någon lärare eller till sYV och ibland även till utbildningsadministratör.

    ang. läsa eller inte läsa matte 2
    Det är många eftergymnasiala utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 2. Men det finns också många som inte gör det.
    Bra att titta på just de utbildningar som du är intresserad av och se om matte 2 krävs.
    Om du söker till högskola/universitet och matte 2 ej krävs, ger i så fall godkänt betyg i matte 2 - en halv meritpoäng, vilket ger fördel i konkurrensen om utbildningsplats.
    Länktips - gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Varför göra planering mot examensbevis på komvux?
    Jo, för att - oavsett vad någon annan säger - är det rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som har "sista ordet".
    Om du inte gör planering mot examensbevis, kan det senare visa sig att du läste "fel kurser" som du ej kan ta in i examensbevis eller att det blir till nackdel för dig att ta in dem kurserna (du får kanske lägre meritvärde än annars).

    Ang. Meritpoäng
    max i merit är 2.5
    Godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger dig 1,5 meritpoäng.
    En meritpoäng kan du få för godkänt betyg i engelska 7. På så sätt får du inte ngt. särskilt för godkänt betyg i matte 2. Men om matte 2 krävs för behörighet till just din utbildning - ex. Psykologprogrammet, Socionomprogrammet, Arbetsterapeutpr. eller utbildning inom yrkeshögskola - blir du utan matte 2 Obehörig till just den utbildningen. Det går dock att komplettera för behörighet i efterhand.

    • :

      Jag har ännu inte gjort ett gymnasiearbete, utan sparar det till sist. Jag har tittat på vilka kurser som får ingå på exempelvis programfördjupningen.

    • Julia : Smart att spara GA till sist. Bra också att veta vilka kurser du behöver för Särskild behörighet till just de eftergymnasiala utb. som du vill söka till - då kan du ta med de kurserna in i ditt examensbevis, så slipper du komplettera senare.
    • Julia : Missa inte att jag har utökat mitt tidigare svar - minst 2 ggr nu. :) Info som är bra för dig att ha kan även finnas i utökningar av mitt svar.
    • :

      Tack! Men om jag läser samtliga kurser som skall vara med i humanistiska programmets plan, får jag då examensbevis för humanistiska programmet även om jag läste samhällsprogrammet tidigare?

    • Julia :

      ja, visst. Vilket program man läste tidigare spelar liten roll - i detta fallet. Det är ju betyg i enskilda kurser som ska sättas ihop - till Examensbeviset. Det finns ex. när folk inte gick på gymnasiet, över huvudet taget, utan gjorde prövningar... eller hoppade mellan många olika gymnasieprogram.

    • :

      Förstår inte riktigt hur du menar. Alltså, man kan ''konvertera'' gymnasieprogram bara man följer programmets utbud av kurser gällande gymnasiegemensamma kurser, programgemensamma kurser, kurser inom inriktningen, individuellt val 200p (frivilliga kurser), gymnasiearbete baserat på programmet och programfördjupningens utbud (de kurser som får vara med).

    • Julia : Stämmer det att du tidigare har fått STUDIEBEVIS? just rubriken på dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet - Studiebevis? Det är viktigt...
    • : Ja, det har jag fått!
    • Daniel : Jag har nu skrivit ett nytt svar - där jag försöker besvara din kommentar.
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej Emilia, jag har nu läst din fråga och Julias svar. Jag, som är SYV, förstår Julias svar, men du kanske inte gör det... riktigt. Jag ska göra ett försök att förklara.

    Om du på gymnasiet ej fick Examensbevis, utan fick Studiebevis eller Urdrag ur betygskatalog - då har du ett antal betyg i olika kurser: en del är Godkända betyg och en del - kanske betygsatta med F.
    ****
    Om du nu vill få ut Examensbevis från komvux, kan du i så fall "glömma" vilket PROGRAM du läste på - utan utgå endast från de Betygen du fick.
    Rekommendationen är att undvika ta in F-betygen in i examensbeviset. Om du endast tittar på dina Godkända betyg... De kan ingå i examensbevis i många olika program. vilket program du ska sikta mot - är det bäst att diskutera med syv på komvux (just där du ska ta ut ditt examensbevis).

    • : Tusen tack till er båda som har tagit sig tid att svara! Nu är jag med i matchen.
    • Anna : Om du ex. ej vill läsa matte 2, men du vill få Examensbevis från ett Högskoleförberedande program, då är det HU, humanistiska eller ES, estetiska programmet i så fall. På ES finns det inriktning Estetik-och-media (man behöver alltså inte ha betyg i musik-, dans- eller bild-kurser för att på komvux ta ut exam.bevis från ES).