Ddaedy
    Hej kan ni rabbla upp massor av jobb där man tjänar 29000+ och som inte kräver A i alla ämnen tack har ingen aning vad jag ska göra efter gymnasiet . Samhälls linjen tack och andra jobb som inte kräver matte 3 tack så alla linjer egentligen men som man kan göra även nu när man går Sam linjen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Att få arbete direkt efter Samhällsvetenskapsprogrammet är på dagens arbetsmarknaden inte lätt.
    Du kan söka följande jobb direkt efter gymnasiet:
    handläggare på Försäkringskassan
    säljare (per telefon eller i butik)
    administratör
    men att få lön 29 000+ för de jobben utan lång arbetslivserfarenhet blir svårt.

    Tanken är att man, efter att ha gått ett högskoleförberedande program, läser vidare och det är en mängd olika utbildningar som finns på högskola www.studera.nu och på yrkeshögskola www.yhguiden.se som du blir behörig att söka: socionom, journalist, psykolog, polis, copywriter, statsvetare, redaktör, lärare.

    Exempelvis - lärare och med lärarutbildningen kan du senare söka Rektors tjänster. Då tjänar man 29 000+ som Rektor, alltså.
    Med utbildningen Studie- & yrkesvägledare kan man senare också söka jobbet som biträdande rektor eller rektor på en grundskola eller på en gymnasieskola.

    Efter samhällsvetenskapsprogrammet kan du söka studier som leder till att du blir Informatör, Kommunikatör, Jurist, Kulturvetare, Sjuksköterska (för behörighet till Sjuksköterska behöver du läsa Naturkunskap 2).
    T.ex som sjuksköterska kan man läsa påbyggnad och bli specialistsjuksköterska och då kommer du att ha lön 29000+ (ingångslön för sjuksköterska idag ligger på ca 24 000 kr i genomsnitt men det finns exempel när folk får ganska mycket mer eller mindre i ingångslön). Sedan förekommer det exempel att en sjuksköterska kan få två tusen kr per vecka i Bonus för att avstå från semester under sommarmånaderna - och för jour eller nattarbete får man OB-tillägg (OB står för Obekväm-tid). Så en "vanlig sjuksköterska" utan påbyggnadsutbildningar kan få ut 29000+ även under sina första år i yrket. Det finns exempel på det.

    Ang. löner så är det annars jättesvårt att svara - för att det är individuellt lönesättning och varierar mycket i olika delar av landet samt mellan personerna även på en och samma arbetsplats.
    I Stockholm är det högre löner än i övriga landet men det är också dyrare att leva och bo. I Norra Norrland kan man också få högre lön och bonus för att man flyttar dit men vissa utgifter blir större - t.ex. kostnaden för bensin (det är stora avstånd) och så måste man bekosta körkortet själv och utan bil kan det vara i vissa fall omöjligt att komma till arbete då bussar kanske inte går alls dit man ska eller så går en buss en gång om dagen.
    På en liten ort kanske man tjänar 5 000 mindre för samma arbete men då är det ganska mycket billigare att leva och bo där.

    Tips: tänk på möjligheten att starta eget och bli din egen arbetsgivare. För inspiration och tips läs på
    http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/
    http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/
    http://www.framtid.se/vaga-starta-eget-foretag/

    Titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och se om du "fastnar" för något av dem.
    Upptäcker du att du inte blir behörig till din "drömutbildning" under gymnasiet, kan du söka till Stockholm för att komplettera och söka vidarestudier sedan.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Läs även på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet om vilka möjligheter som finns efter gymnasiet. Kanske finner du något intressant för dig där. Jag håller tummarna för dig!
    Hej igen!
    Vad "poängen" blir till olika utbildningar i framtiden är det ingen som vet.
    Antal platser på utbildningen ställs mot de sökande med deras betyg - som söker just den utbildningen just den terminen och just på den orten. Även bostadssituationen påverkar. T.ex är det mycket svårt att hitta bostad i t.ex Stockholm, Uppsala, Lund och Göteborg. Blir det lättare (om t.ex. fler studentbostäder byggs) då kommer "poängen" gå upp - för att flera personer från andra delar av Sverige kommer att söka.
    Blir det ännu svårare att hitta bostad på de orter, kan "poängen" mycket väl gå ner - då avstår folk från att söka utbildningar då de vet att de ändå inte kan läsa där för de har ingenstans att bo.

    Jag har ett förslag på Socionom, en utbildning som finns på många orter och som är mycket "bred" på så sätt att man kan jobba på väldigt många olika ställen: som kurator på en skola, som socialsekreterare på ett socialkontor (Socialtjänsten i kommunen), i olika projekt och som Behandlare (för personer med olika sortens "problem" - missbruk, kriminalitet, svåra livskriser mm.)
    Det finns en mängd påbyggnadsutbildningar man kan gå efter Socionom och bli t.ex. Terapeut eller Familjebehandlare. Man kan efter några år i yrket söka tjänster som Enhetschef inom Socialtjänsten "på kommunen", som man brukar säga.
    En enhetschef får definitivt lön på över 30 000 kr/månaden.
    Se utbildningarna till Socionom på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=socionom&typ=3
    och behörighet är: grundläggande + matte 2 samt samhällskunskap 1b.
    Det krävs, alltså, inte matte 3. Ang. "poängen" - om du är beredd att söka utbildningar över hela Sverige och flytta dit där du får utbildningsplats, så är chansen större att komma in.

    Ett råd: gör högskoleprovet. Om du får "dålig" (låg) resultat på HP, gör det inget. Det förstör inget för att hp-resultat räknas INTE ihop med dina betyg. Men HP kan ge dig en plats på en högskoleutbildning. Kostar 450 kr för varje gång man anmäler sig till högskoleprovet. Har du råd, så tycker jag definitivt du bör anmäla dig till HP. SISTA DAG ÄR IDAG, 15 sept - till högskoleprovet 24 oktober.
    Nästa tillfälle blir till våren: provdag 9 april & sista ansökn.dag 15 februari. Här https://www.hogskoleprov.nu gör du anmälan till högskoleprovet.

    • : Hej jag tänkte mer på efter gymnasie utbildningen vilka högskole utbildningar man kan studera till efteråt som man kan oavsett linje med 29k+ lön och utan matte 3+ alltså
    • : Om du kunde rabbla några , mäklare såg jag också men det är väl matte 3? Eller det spelar ingen roll om matte 3 är med men isåfall något där poängen är lägre eftersom matten förstör mycket för mig
    • Milla : Mäklare - utbildning kräver Matte 3, tyvärr. Och utbildning till Mäklare är mycket populär och "poängen" blir därför högre. Jag skriver också ett utökat svar till dig.
    • : När jag säger höga menar jag 19 poäng +
    • : Eller 20 kanske
    • Milla : Läs mitt utökade svar - ovan! :)
    Läs alla kommentarer