Lina
    Hej, är nämligen så att jag funderar på att byta skola. Jag går i åk 1 med till åk 2 vill jag byta. Jag vill gå kvar samma linje men gärna byta skola. Jag vet att det bara är ett undantag att få börja 2an på en annan skola. Men jag vill iallafall försöka. Hur tar jag kontakt med rektorn på skolan jag vill gå på? Ska jag bara maila henne elr honom? Vad behlver finnas med mitt mail?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om du uppger vilken skola och program du vill byta till, kan vi kontakta rektorn åt dig och då får vi i alla fall svar om det över huvudet taget finns någon ledig plats på just den utbildningen som du är intresserad av.

    Annars så skriver du i ditt mail vad du heter, var du läser nu och varför du vill byta. Var beredd att vänta några dagar på svar. Rektorer är oftast mycket upptagna och inte alltid har tid att svara på mail samma dag. Det går också bra att ringa till rektor - om du på hemsidan hittar direkt tel.nr. Eller så ringer man till "skolan" och ber om direkt tel. nr till rektor på rätt program: på de större skolorna finns det flera rektorer och programmen är uppdelade bland dem. På mindre skolor finns det en rektor för alla program.

    Första mailet till rektor kan med fördel vara mycket kort: du behöver först bara få svar på om det över huvudet taget finns någon ledig plats? Om plats finns, kommer rektor själv be dig om fler uppgifter och även bokar möte med dig.

    Ett råd till dig: kontakta flera skolor på en gång. Om du väntar på svar från en rektor i 10 dagar och får ett Nej och sedan kontaktar en annan skola - och väntar en vecka till på svar, går det lång tid emellan. Får du flera Ja - kan du välja sen. Bara för att någon skola vill ta emot dig, behöver du inte välja just den skolan. Du kan då svara att du fick ett positivt svar från en annan skola och väljer den. Det är helt OK att göra så.

    Med vänlig hälsning
    Mikael