Linda
    Hej! Jag har tittat runt lite efter utbildningar och är inte riktigt nöjd av resultaten som jag får. Jag är intresserad att utbilda mig till grafisk designer och inom det studera animation också, vart söker jag då? Finns det något sådant? Vill gärna studera så nära Örebro som möjligt max 1-2 timmar med tåg är det längsta jag kan tänka mig pendla fram och tillbaka och helst något med endast 2 års studier.
    (Har endast Matte A)

    Det jag har hittat en så länge är:

    https://ju.se/studera/program/program-pa-grundniva/3d-teknik.html

    https://ju.se/studera/program/program-pa-grundniva/grafisk-design-och-webbutveckling.html

    https://www.liu.se/utbildning/program/grafiskdesign?l=sv

    Är inte säker på om de här utbildningarna är vad jag söker riktigt.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!

    tyvärr så hittar jag inte någon utbildning som motsvarar alla dina önskemål. Jag säger inte att det inte finns, men jag hittar tyvärr inte någon som motsvara alla dina önskemål.

    Undrar om du kan tänka dig att flytta för att gå en utbildning? I så fall vill jag tipsa om Grafisk formgivare som ges i Sunne och utbildningens längd är ca 2 år. Det finns även många andra yrkeshögskoleutbildningar som eventuellt kan vara av intresse för dig.

    Varför jag vill tipsa om just yrkeshögskoleutbildningar - för att chansen att få jobb efter en YH är mycket god. Högskoleutbildningar är ofta längre, mer teoretiska och är på många sätt mycket bra, men det finns ingen som helst garanti att man får jobb efter en högskoleutbildning.

    Däremot om man läser på en Yrkeshögskoleutbildning är chansen att få jobb 90% (9 av 10 som gick ut en YH-utbildning under de senaste åren får jobb ganska snart efter avslutad utbildning).

    Jag ska samråda med kollegorna och även tillfråga en sakkunnig. Återkommer om vi hittar någon utbildning som motsvarar dina önskemål.

    Medan du väntar på vårt svar - kika gärna in på www.yhguiden.se - och se om du hittar någon utbildning som du kan tänka dig söka. Det är inte farligt att söka många olika utbildningar för att det är helt OK att lämna återbud, dvs säga Nej till erbjuden studieplats. Det blir inga negativa påföljder för dig om du tackar Nej till erbjuden studieplats. Det blir inte svårare att komma in på någon annan utbildning senare. Det är ingen som för en register på vem som tackar Nej till utbildningsplats, vilket vissa sökande tror (visar det sig utifrån de frågor som de ställer till oss). :)

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Du får också gärna läsa på den här sidan om vad som Distans är för någonting. Ofta tror man att man inte behöver åka till skola alls om man läser på distans, men så stämmer det inte riktigt. Det är i så fall "distans utan obligatoriska träffar" som man vill ha och det är ganska sällan det finns en sådan distans.

    Ofta är Distans - halvdistans med ett antal obligatoriska träffar. Det är, alltså, viktigt att få reda på exakt vad som menas med "distans" när man söker en distansutbildning - för att det inte skulle visa sig att man måste vara på skolan t.ex "varje onsdag" eller att det finns en "obligatorisk närvarovecka" per termin - då man måste finnas på skolorten. Är det mycket långt att åka, så kan man kanske inte ordna det och då kan man inte läsa på den utbildnignen sen, trots att man kom in.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig och hen rekommenderar att du söker den här utbildningen: Grafisk design och kommunikation i Norrköping i första hand

    och

    Grafisk design & webbutveckling i Jönköping i andra hand.

    Den tredje utbildning som du hittade är för ingenjörer som ska rita tekniska modeller i 3 D.

    Förklaring:

    1. det är bättre kommunikation (lättare att åka) till Norrköping från Örebro (än till Jönköping);

    2. Norrköping har också utbildningar i Animation (men inte samma utbildning som till Grafisk designer) som du kan läsa sen.

    Den sakkunnige säger att det idag tyvärr inte finns någon utbildning som kombinerar Grafisk design och Animation men att hen tror att det bör komma sådana utbildnngar i framtiden (för att det behövs). Hen säger också att det är mycket svårt att läsa till Grafisk Designer på distans, att man måste finnas på plats på skolan (det är därför sådana utbildningar ej finns på distans).

    Jag hoppas att detta (info ovan i mitt svar) blir till hjälp för dig! Du har dock själv hittat de två utbildningar som vi rekommenderar att du söker - du har alltså löst uppgiften på egen hand, kan man säga. Och anledning till att du inte hittade en utbildning som motsvarar alla dina önskemål är, helt enkelt, att en sådan utbildning ej finns idag. :(

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv