moy98

    Hejsan, jag har ansökt till TAPIL i KI och jag på riktigt behöver hjälp. Först jag kommer från annat land och jag klarar med Svenska som andra språk i september men TAPIL är endast för vårterminen. Frågan är om jag kan gå med TAPIL även om jag ska klara med SVA 3 i september? Annan fråga är om du har några tips för uppsatsen på skrivningsdag? vad kan jag skriva som kan övertyga dom? jag vet att mitt svenska är inte bra men tandläkaren är mitt drömjobb och jag har flyttat hit i ett år och fem månader sen. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag undrar om du menar att du ska få godkänt betyg i svenska som andraspråk 3 i september 2023? I så fall är det för sent och du kommer inte bli antagen till högskolestudier i Sverige som startar i hösten 2023. Antagningsbesked får man innan studierna börjar och obehörig kan inte bli antagen. Utan svenska 3, eller SAS 3 eller godkänt betyg på TiSUS-test är du tyvärr obehörig. Så, ansökan och antagning till tandläkarprogrammet blir i så fall en senare fråga. Jag beklagar men kan inte ge ett annat svar.

    Studie- och yrkesvägledare