Elev
    Hej jag går andra året i gymnasiet och har en liten fundering. Jag satsar på att studera till polis i universiteten. Men polisens ansöknings sätt är ganska komplicerad tror ni att skolan skulle kunna hjälpa mig med det? eller behöver jag göra det själv? hur gör man egentligen när man ska söka till universitet. Det kanske är för tidigt att jag redan har planerat vad jag vill, men jag tycker att det är bra att jag har satt upp ett mål jag vill senare uppnå.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Det är bra att du satt upp ett mål och jobbar mot det målet!
    Om hur man ansöker till polisutbildningen finns informationen på polisen.se/om-polisen/bli-polis/ansök
    Gymnasieskolorna brukar tyvärr inte hjälpa till med att söka till eftergymnasiala utbildningar. Sistaårs-gymnasieelever brukar söka till många olika utbildningar och samtidigt också söker jobb (många gör det i alla fall). En och samma elev kan söka till ett stort antal olika utbildningar + söka många jobb, samtidigt och det skulle krävas flera heltidsanställda på varje skola för att bistå med hjälp vid alla de ansökningar (och de resurser finns ju inte: lärarna måste ju undervisa, SYV som i princip skulle kunna hjälpa till med ansökningar, kommer inte hinna göra det pga det finns stor överbelastning redan nu, när hen inte hjälper till med att göra ansökningar).
    Att eleverna "tvingas" att själva göra ansökningar till jobben och till eftergymnasiala utbildningar kan man också se som en lärandeprocess. Man kommer i sitt framtida yrkes- och privata livet göra många olika ansökningar och det är bra att lära sig så tidigt som möjligt hur man tar fram information, bearbetar den och genomför hela ansökningsprocessen.

    Angående ditt val av yrke. Du är intresserad av yrket Polis. Men du kan också titta på många fler yrken. Du kan t.ex börja med att titta på "liknande yrken" som på olika sätt liknar Polis:

    Ballistiker

    Bombtekniker

    Brandteknisk utredare

    Brottsförebyggande samordnare

    Brottsplatsundersökare

    Deltidsbrandman

    Domare

    Fallskärmsjägare

    Fingeravtrycksanalytiker

    Flygplatskontrollant

    Forensiker

    Frivårdsinspektör

    Godsspanare

    IT-forensiker

    Konstdetektiv

    Kriminaltekniker

    Kriminalvårdare

    Kriminalvårdsinspektör

    Kustbevakningstjänsteman

    Livvakt

    Militärpolis

    Mordutredare

    Ordningsvakt

    Parkeringsvakt

    Provskjutare

    Sakkunnig krisstöd

    Skyddsvakt

    Soldat

    Störningsjourspersonal

    Terrorexpert

    Trygghetskonsulent

    Tulltjänsteman

    Värdetransportör