Ludvig J

    ...

    • :

      Hej Ludvig!

      För att bli hjärtkirurg måste du först och främst genomgå läkarprogrammet. I Sverige är det en 5,5 år lång utbildning (från nästa höst är den 6 år). För att vara behörig till läkarprogrammet behöver du ha grundläggande behörighet samt godkända betyg i fysik 2 + kemi 2 + biologi 2 + matematik 4. Denna behörighet kan du uppnå genom basår på högskola, komvuxkurser eller prövningar. Antagningspoängen för att komma in på programmet är väldigt högt. Rekommendationen är att få så höga betyg som möjligt, och även göra högskoleprovet. Vid vissa universitet finns så kallade alternativa urval för programmet. Då kan det antingen handla om att man få göra intagningsprov eller att ens arbetslivserfarenhet värderas. Sådana alternativ finns vid bland annat Karolinska, Linköping och Umeå.

      Med vänlig hälsning, Brendan (ej SYV)

    • Anna : Tack Brendan för din kommentar och tips!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! du fick bra svar i kommentaren till din fråga.
    Jag vill tillägga att när man söker till AU, alternativt urval, så måste man ofta göra ansökan Tidigare än den vanliga anmälningsperioden. Och resultat från högskoleprovet måste vara från tidigare terminer, alltså inte från samma termin som man gör ansökan i AU.
    För övrigt, så finns information som du behöver i ett svar från Brendan (se kommentar till din fråga).

    Angående om det "för dig personligen" är för sent eller inte, kan vi inte på FRåGA SYV svara om. Det finns exempel när folk kommer in på läkarprogrammet när de är "en bra bit" över 40 år. Så, åldersmällsigt är det inte för sent för dig. Men om du är beredd att lägga tid för kompletteringar inför ansökan till läkarprogrammet, sedan läsa 6 år på grundutbildningen; och efter det är det en lång väg kvar till yrket Kirurg... Fördelen med högre ålder är att man ofta vet bättre vad det är man egentligen vill och kan; alltså känner till både sig själv och "omgivningen" bättre. Nackdelen är den att man oftast lär sig lite långsammare vad gäller lära sig nya saker... så inlärlingen tar ofta lite längre tid. Så, det finns både för- och nackdelar i att välja yrke i tidig (respektive mognare) ålder! :)