ali
    Hej

    det är nu så att jag går i ettan och har ganska hög frånvaro ( nästan över 50%)
    . Jag har dels varit sjuk och ville hoppa av gymnasiet men ångra mig i sista sekunden.

    jag är fortfarande inskriven i gymnasiet men jag undrar om det finns möjlighet att ta om det jag har missat utan att behöva gå om ettan ? jag vet att det blir ganska mycket att ta igen men jag kommer lägga all min energi och tid på att hinna ikapp.

    finns den möjligheten eller måste jag gå om ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ali, det är upp till rektor på ditt program att bestämma om du måste gå om eller om du kommer att ges möjlighet att läsa ikapp.
    Det som rektor tittar på när hen fattar sitt beslut: hur mycket du missade i olika ämnen; vad ämneslärare säger om din förmåga att läsa in kunskaper genom självstudier; din hälsa - hur det ligger till med den nu.

    Att anstränga sig utöver det normala är inte bra för hälsan. Om du har varit sjuk under en längre period, och även om du nu är frisk, så riskerar du att återigen bli sjuk om du läser på mer än heltid (vilket är ett måste för att läsa ikapp).
    Jag råder dig att tillfråga läkaren om det är lämpligt för dig att anstränga dig utöver det vanliga.
    Jag råder dig också att tänka på fördelar i att gå om: du kommer nästa år att vara ett år äldre och du har redan under detta året läst en del - det blir en del repetition för dig, då har du möjlighet att få högre betyg.
    Jag tycker inte du skall hoppa av skolan, utan häng med så gott du kan men ställ in dig på att gå om. Ett annat alternativ att du nu byter till IM, Individuellt alternativ och läser något/några ämnen kombinerat med praktik. På så sätt behåller du kontakt med skolan men riskerar inte försämra din hälsa då du inte läser på mer än heltid.
    Läs om Individuellt alternativ här - http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Ha det bäst!
    Mikael SYV