Caroline
    Just nu går jag i åttan, och måste verkligen få några frågor besvarade. Jag vill gå IB i gymnasiet, helst i GBG om inte i Örebro. Men jag läste att IHGR ( international high school of the Gothenburg region ), gymnasiet jag har som mål, är svår att komma in på för att så många söker. Det stod någonstans att IHGR har rankats som en av ca 5 skolor med mest sökta elever per plats i hela Sverige. Hur kan jag förbereda mig inför intagningsprovet mm? Just nu har jag 287.5 i meritvärde ( A/B i teoretiska ämnen C/D i praktiska ämnen ). Tror ni/du att jag skulle kunna komma in med dessa poäng, även fast att man måste göra ett intagningsprov så krävs ju fortfarande intelligens på sätt och vis. Är väldigt ambitiös och framdriven, och vill jag verkligen något så lägger jag i hela min själ i vad det nu än är jag vill nå. Mitt mål, eller man kan säga att det är mer av en dröm är att komma in på ett av världens bästa universitet ( ivy league etc ), och jag kommer verkligen att kämpa för att komma dit men först av allt så måste jag komma in på IB. Borde jag försöka börja studera mycket mer på egen tid? T.ex att försöka utveckla mig mer i engelskan och lägga ner krut på tyskan ( har valt tyska som andra-språk ) då jag brinner för språk. Tror ni/du att det skulle passa mig att söka till ett av de bästa universiteten i framtiden? Drivkraften har jag, pengar har jag. Är fortfarande osäker på vad jag vill göra i framtiden, men förhoppningsvis bor jag utomlands med ett jobb relaterat till ekonomi. Jag vill starta mitt eget företag eller köpa fastigheter ( mina föräldrar äger fastigheter ) eller jobba som advokat. Även fast att jag fortfarande är osäker på vad jag vill göra i framtiden, vet jag iallafall att jag vill plugga på engelska ( IB ). Vad tror ni/du skulle passa mig ( alltså vilket yrke ) och om jag satt en för hög ribba genom att ha som mål att gå på t.ex Harvard. De flesta har ett ämne som matte och biologi de brinner för, och det är viktigt att plugga de ämnen man tycker om i IB eller när man söker till universitet. Skulle någon som jag ens ha en chans? Skulle IB passa om jag vill fokusera på ekonomi? Ber om ursäkt för att jag har frågat massa frågor i lite konstig ordning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,
    så roligt att du har höga ambitioner!
    Än finns det mycket tid innan du måste bestämma dig angående gymnasieval - ett helt år. Och på ett helt år kan hända mycket! Du kanske kommer på att du kanske vill läsa på Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi eller på någon annan gymnasial utbildning.
    Men IB-progrmmammet kan du givetvis kika på och satsa på att lära dig så mycket engelska som möjligt, det kan inte skada, oavsett vad du sedan gör - var du studerar eller vad du jobbar med.

    Det finns i Sverige >> ca 30 gymnasieskolor som erbjuder IB-programmet. Om jag förstår dig rätt, så är det den här gymnasieskolan - >> ihgr-international-high-school-of-the-gothenburg-region som du i första hand vill söka till.
    Att du läser Tyska är bra! Du ska kunna använda betyg i Moderna språk, om du läser det som Språkval, som 17-de betyget, extrabetyget - utanför de 16 betyg som man får räkna in, när man söker till gymnasiet.

    Angående Eftergymnasiala studier - är det lite för tidigt än.... du är mycket ung och det är många år innan du ska söka till eftergymnasiala studier; du kan gott ha "många dörrar öppna". Det kommer att visa sig sen, vad du vill göra - när du läser på gymnasiet. :)

    Du nämner Örebro och Göteborg i din fråga; om jag förstår dig rätt, är Örebro närmare för dig än Göteborg, stämmer det? Blir det för långt att pendla till Göteborg, var ska du i så fall bo, om du kommer på en gymnasieskola i Göteborg?
    Har du pratat med dina vårdnadshavare om dina planer på att söka gymnasiestudier i Göteborg; vad säger de?

    • : Gud nej ända till Göteborg skulle jag aldrig pendla ( 3-4h ), har släkt där så boende skulle inte va ett stort problem. Och ja, mina föräldrar vet hur ambitiös jag är och jag har redan pratat med dem om gymnasieval och universitet sen förra terminen. Det enda dom är rädda för är att jag kommer att lägga för mycket tid på skolan så att jag inte har någon fritid.
    • Milla : Bra att du har pratat med dina föräldrar. Som icke-myndig behöver du föräldrarnas stöd och samtycke! Jag tycker det är bra att du har ambitioner, men jag förstår att dina föräldrar tycker du bör också ha tid för vila och rekreation, att ha fritid och umgås med kompisar.