H
    Hej!
    Om jag har höga betyg men får ett lågt resultat på högskoleprovet, kommer det påverka min antagning i urvalsgrupp BI med?
    Jag tänker att de ser att jag har bra betyg och är behörig men att jag får ett lågt resultat kan påverka det negativt. Hoppas ni förstår vad jag menar. jag vet att om man gör högskoleprovet prövas man i andra urvalsgrupper så det ökar dina chanser men jag tänker att resultatet kan påverka hur de ser på en även om man har bra betyg.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, H! så fungerar inte antagning till svenska högskoleutbildningar. Det är datorsystemet som gör antagning och ingen tittar på resultatet av Högskoleprovet när antagning görs på betyg, i BI eller BII alltså i betygsgrupperna. Och lågt högskoleresultat kan hjälpa ibland... om en situation uppstår att det finns en sista plats att tillsätta och flera sökande, minst 2 st., med samma meritvärde konkurrera om den platsen och en av ej gjorde högskoleprovet och en annan har lågt resultat, då kommer hen med HP-resultat komma in, även om det är lågt (i betygsgruppen, alltså på meritvärdet). Det är därför aldrig till nackdel att göra högskoleprovet.