Hayfaa

    Hej! Jag heter Hayfaa Kamil, jag har ett utländska gymnasiebetyg från syrian och detta innehåller: Arabiska 7 Biologi 2 Franska 3 Fysik 1a Kemi 1 Matematik 4 Naturkunskap 2. Jag vill höga mina meritvärde för att kunna komma in i universitet dessutom jag är klar med svenska och engelska. Då jag skulle fråga om vilka kurser som gäller arabiska som kan höja min meritvärde. Mvh Hayfaa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    i den bedömningen du fick från UHR, universitets- och högskolerådet, står det, om jag förstår dig rätt, att du har nivån i arabiska som motsvarar svensk gymnasiekurs Arabiska 7
    Kursen Arabiska 7 är den högsta gymnasie kursen vi har i det svenska systemet, Moderna språk 7. Det finns inga högre kurser på gymnasienivå än Moderna språk 7.
    Du måste alltså få högre betyg i Arabiska 7 än du redan har. Om du redan har A, högsta betyget, då kan du inte höja mer - i alla fall vad gäller arabiska språket. I praktiken spelar det nog tyvärr ingen roll om du, teoretiskt sett, skulle kunna höja ditt betyg i kursen Arabiska 7, för att jag känner inte till någon praktisk möjlighet att få betyg i Arabiska 7, då den kursen brukar inte erbjudas någonstans och därför finns det inte heller någon prövning att anmäla sig till. Så, jag tror tyvärr inte du kan höja ditt meritvärde med hjälp av arabiska.
    Om du hittar undervisning i Arabiska 7 på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, anmäl dig till den kursen. Om du hittar möjlighet att göra prövning i Arabiska 7 - anmäl dig. Det är mycket tveksamt, dock, att du hittar det - brukar inte finnas någonstans, så vitt jag vet: vi har tidigare letat efter den kursen men inte hittade undervisning i den någonstans i Sverige.

    Jag vill rekommendera att du gör högskoleprovet.
    Tips! ta med dig listan på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/kurser-som-kan-hoja.pdf och prata med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Visa utlåtande från UHR (bedömning av din utländsk gymnasieutbildning).