Kevin

    Detta sa en snubbe till mig. Stämmer det att man kan gå från hög.ing till civ.ing på detta sätt? "Jo det är två år för en master. Men ska du läsa en civ ing master efter en högskoleingenjörsutbildning så måste du först komplettera med matten du inte läste som högskoleingenjör. Det brukar ta ett halvår. Sen måste du ju hoppa på mastern när den börjar. Då har det oftast tagit tre år totalt efter din högskoleingenjörsexamen. Tänkvärt är väl att medelgenomloppstiden för en civ. ing utbildning ändå ligger över 6 år så det är ändå inte så farligt om du faktiskt håller dig till den här tidslinjen. Alltså: 3 år + 0.5 år matte + 0.5 väntetid att mastern ska dra igång + 2 år master."

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag råder dig kontakta studievägledare på civilingenjörsprogrammen och masterprogrammen inom det kunskapsområde som du är intresserad av att läsa inom. Studievägledare och antagningsgrupperna på lärosätena lär ge dig korrekt information. Vad någon "snubbe" säger kan jag inte kommentera. Vi på FRåGA SYV är förresten inte experter på varken sig ingenjörsutbildningar, eller på masterprogram. Vi är allmänna studie- och yrkesvägledare som har översiktlig kunskap om "alla" yrken och utbildningar. Med speciella (svårare) frågor måste vi hänvisa till de som är experter på det område - därför behöver du fråga studievägledare på civilingenjörsprogrammen och masterprogrammen inom det kunskapsområde som du är intresserad av.