Alexander
    Hej!

    Hur kommer det sig att det krävdes högsta möjliga meritvärde för att komma in på läkarprogrammet förr (perioden 2008-2013) medan det numera krävs 21,5-22,3 för att komma in? Har skol/betygs- systemet förändrats eller är det bara en slump?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!
    gymnasieelever läste t o m året 2013 mot ett Slutbetyg och kurserna i det dåvarande systemet hade betygsskala IG-G-VG-MVG.
    Från året 2014 läser gymnasieelever mot Examensbevis och kurserna i det nuvarande systemet har betygsskala F-E-D-C-B-A. Kursnamn har ändrat och även betygskriterier, och nya kurser tillkommer och gamla kurser byts ut mot nya kurser kontinuerligt. Så, en stor förändring skedde med gymnasiereformen... och det kan givetvis ha påverkat antagningsgränserna. Du får annars kontakta UHR, Universitets- och högskolerådet och fråga om de har någon förklaring att ge som svar på frågan varför antagningsgränserna till läkarprogrammen gick ner. Du kan också kontakta antagningsgrupper på de lärosätena där läkarprogrammen ges; de kanske också har någon förklaring som de kan ge dig.