Wanda
    Hej!
    Vad är bäst? Att läsa en kurs på gymnasiet som ger meritpoäng och få E i den eller att läsa en som inte ger meritpoäng som man får D i? Tänker på modernt språk då. Jag har läst franska på grundskolan och valde att fortsätta att läsa franska 3 på gymnasiet som jag nyss börjat för att få meritpoäng. Men jag kan även tyska som jag lärde mig från att kolla på tv när jag var yngre och alltså förstår jag flytande tyska och jag kan läsa. Det jag inte är så bra på däremot är att skriva och grammatiken är sådär. Jag tror att jag skulle kunna få ett högre betyg i tyska än i franska om jag skulle byta till det. Men det jag då undrar är just om det skulle va bättre eller sämre? Är det bättre att få högre poäng i tyska 1 eller att få lägre poäng i franska 3 men då även meritpoäng?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Wanda, om du uppger vilket program och även inriktning du läser, kan jag mycket bättre svara på din fråga - då jag skulle i så fall kunna se om Moderna språk ingick som obligatoriska kurser i din utbildning samt om du kunde välja dem inom Programfördjupningen eller ej.

    Mvh
    Anna SYV