Emelie
    Jag har läst ma2a på komvux efter gymnasiet. Jag ska söka både till socionomprogrammet där ma2 krävs samt till förskollärarprogrammet där Ma2 inte behövs. Räknas ma2 betyget in i meritvärdet för förskollärarprogrammet trots att det inte är ett betyg som krävs för att söka till det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    till utbildningar på högskolenivå där matte 2 inte krävs för behörighet, ger den kursen meritpoäng. Men om du sedan innan redan har max meritpoäng (t.ex genom eng 7 och moderna språk 3 och 4), då kan du inte få fler,men annars så ger matte 2a (godkänt betyg) dig meritpoäng och på så sätt höjer ditt meritvärde; betyget i kursen som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal. Det kan inte bli till din nackdel att betyget i matte 2 skulle räknas in pga kurser som ger meritpoäng höjer alltid ditt meritvärde, om ens lite, men ändå höjer!