Marina
    Jag läste för ett par år sedan Hotell och Turism med inriktning guide-reseledare och
    Event Management.
    Jag sökte en Yrkeshögskoleutbildning Eventkoordinator i Landskrona men kom ej in pga de kräver att jag skulle ha jobbat inom det i ca 2 år. Skulle jag söka en event utbildning på högskola/universitet, så krävs det att jag måste ha godkänt betyg i en högre kurs matte än vad jag har nu. Vad tycker ni jag bör göra? Och har ni kanske några bra tips på vad jag kan göra för att ta mig fram? Tacksam på förhand! Marina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Det är bra att du vet vad du vill utbilda dig till och att du tittar på olika alternativ: på utbildningar som finns både på yrkeshögskola och på högskola/universitet.

    Yrkeshögskola kan ta in sökande i ”fri kvot”, dvs de som formellt sett saknar behörighet. Men antal platser är begränsat och de utbildningsansvariga på YH måsta ha ”mycket på fötterna” för att kunna ge plats till en obehörig sökande samtidigt som de säger Nej till behöriga sökande.

    I de fall lediga platser finns efter det att alla behöriga sökande kom in, kan yrkeshögskola ta in obehöriga om de gör bedömning att personen har förutsättningar att klara utbildningen. I ditt fall var det hårt konkurrens om platserna och du kom, tyvärr, inte in. Jag råder dig att söka igen till nästa antagningstillfälle och under tiden försöka skaffa de meriter som ställs som behörighetskraven, dvs arbetslivserfarenhet.

    Angående Högskola. Behörighet är mycket viktigt och speciellt när man söker en högskoleutbildning. Högskola kräver att man är just behörig. Om det krävs godkänt betyg i en mattskurs, som du inte har, råder jag dig att söka till Komvux och läsa den kursen för att bli behörig.

    Du ber om tips och det jag kan komma med är:

    1. försök skaffa dig arbetslivserfarenhet och bli behörig till en yrkeshögskoleutbildning, som du är intresserad av

    2. sök läsa matte på Komvux för att bli behörig till en högskoleutbildning

    3. titta på vilka andra utbildningar du kan bli intresserad av. (T.ex till den här http://www.yhguiden.se/utbildning/tec-travel-educational-center/project-manager-meetings-events krävs det också arbetslivserfarenhet men man kan ha den i vilken bransch som helst (om man jobbar i 2 år).

    4. kika på olika yrken och se om det är något annat yrke som kan fånga ditt intresse: www.framtid.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka til!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jelena : Ett bra svar som hjäpte även mig (det var inte jag som ställde frågan) men vill ändå tacka! En fantastisk tjänst ni har på Fråga SYV som behövs och uppskattas! Tusen tack och god fortsättning! J.